Alla inlägg den 31 juli 2011

Av annica johansson - 31 juli 2011 19:31

Ja spårningen med Kelly gick halvbra idag. Som det brukar när det inte går nå bra försöker man finna orsaken till det hel och jag har tre möjliga orsaker =)


1. Jack hennes ständiga följeslagare var ej med. När vi kom hem viste hon inte hur fort hon skulle komma fram till honom.


2. Det var fruktansvärt varmt, där ute i skogen.


3. En bit in efter spåret, hade, vad jag tror, en grävling bökat omkring i mossan. Såg ut som kelly började spåra efter det istället på flera ställen.


Kelly visade väldigt lite intresse redan vid olyksplatsen, därefter var det ett evigt snurrande hit och dit, inge fokus alls. Jag ledde upp henne vid två tillfällen upp på spåret igen. När vi kom till stället jag hade bloduppehåll snurrade hon något varv, sedan drog hon upp nosen och tog tydligen luftspår på klöven som var ca 25 meter därifrån. Hon visade inte mycket intresse för klöven heller, hon som annars brukar slita å dra för kung och fosterland för att få den i sina ägor.


Ja nått stämde inte idag helt enkelt, kanske en kombination av mina 3 teorier...

Vi får göra fler försök å vänja av henne med att Jack alltid ska va med, dax för damen att bli vuxen och lita på sig själv kanske.


Kan meddela att jag hade en sur Jack när jag kom hem, inte var han glad över att matte hade lämnat han ensam medans vi for till skogs. Han är ju lika skogstroll som mig han =)


Jack fick dock en cykeltur med Niklas medans vi var borta så han var trött och slut han oxå :)


Av annica johansson - 31 juli 2011 12:47

Ja då har jag vart ute å lagt ett blodspår.


Smarat jag då ;) skulle ju göra det enkelt och lätt för mig. Tog reda på vad som göllde för att gå öppenklass.


Ritade en egenhändig karta så jag viste hur många meter hit och dit jag skulle gå så banan skulle bli 600m, med fyra vinklar och bloduppehåll.


Bilden lånad från vebben


Inte helt olik min då. Glad ihågen stapplade jag ut i skogen. Annordnade olyksplatsen och började stega och räkna.


Nu kommer ju problemen. Klöven som släpar efter, kvöt den i byxan, smart tänkte jag då behöver jag inte hålla i det snöret. Klöven fasnar, måsta backa lite å ta loss, stanna å sätta markeringar. Allt går bra till en ca 80-90 meter här har jag redan tappat bort mig i räkningen =)))


Fortsätter dock att räkna, kan ju inte göra så mycket att det blir någon meter fel, är ju bara träning =)


Inser efter en stund att det är ingen ide att fortsätta räkna, tappar bort mig hela tiden. Man ska ju hålla koll på klöven, snitsla lagoma avstånd, hålla koll vart man går osv....


Jag gick en bit, böt riktning, gjorde ett bloduppehåll, klarade att räkna till 15 m :))))


Insåg även mot slutet att skulle haft betydligt mer material att markera banan med, tog slut på nypr ganska fort....


Ska bli spännande att gå den banan om en stund, har beslutat att två timmar som är minimum tiden för denna typ av spår, får räcka :)


Rapport om resultatet kommer senare :)



En fråga till er som är van spårläggare. Hur håller man koll på dessa metrar på ett enkelt sätt????

  

Av annica johansson - 31 juli 2011 09:08

I dag är det sista dagen på semestern, imorgon kallar jobbet igen :)

Blandade känslor, har ju vart så skönt med ledighet, så någon vecka till hade inte vart fel. Men älskar ju mitt jobb oxå så det ska bli kul att komma tebax dit :)


I början av denna vecka fick jag lite panik över att det var sista veckan och mycket skulle hinnas med. Som vanligt när det gäller mig å min vilja så räcker aldrig tiden till för ens hälften som jagvill göra.

Som gubben sa när jag var förtvivlad över att den nya hagen åt Tigger tog allt för lång tid (enligt mig) - Du tänker för fort...

   

Å det kan jag ju inte säga emot, helst ska jag bara kunna tänka på en sak jag vill ha gjort och maxtiden för att utföra det får va max 10 min, men verkligheten ser ju lite annorlunda ut =)


Fullt medveten om detta så kör jag ju på, jag startade med att måla en massa möbler som sedan fick vila för att staketet skulle målas. I tre dagar målade jag som en galning. Talesättet " Är huvudet dumt får kroppen lida" ekar ofta i mitt huvud, konsekvenserna av det ivriga målandet är ju att min dåliga rygg har sagt ifrån och vill inte gör nå mer :(

Aldrig lär jag mig heller., tydligen är min vilja starkare än förnuftet :/

Nått att arbeta på kanske.....


 

I dag blir det en lugn dag, ska bara.....

(oxå en fras som måste bort ur min sklalle =)


Ska fortsätta lägga blodspår åt Kelly, la ett mycket kort å enkelt åt henne igår, bara för att påminna henne om vad det är vi ska syssla med ett tag framöver. Har anmält henne till ett spårläger nu i augusti, ska bli så roligt :)


Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards