Alla inlägg den 20 juli 2011

Av annica johansson - 20 juli 2011 21:55

På kvälskvisten blev det fart på hundarna. Har tagit med lite suddiga foton, synns ju hur kul dom har det :)

Men nå knas med min kamera, måste ta tag i det. I dag har den inte hängt med alls, går inte alls å ta kort i serier nå mer :( å den regerar inte på avtryckaren alla gånger, nästan så jag lär tvinga ner knappen för att den ska fyra av :(

                Halååå!!!! Jack vart tog du vägen....   Tjooohoo här är jag, ta mig om ni kan!            Fiskarna fick lite mat :)        Dessa prickar är flygfän....Har åter hittat detta "Trollsmör" 

Fick en annan förklaring när jag frågade på FB Mitt i naturen, det första var ju trollsmör. men det är ett påhittat namn på dessa slemsvampar och för en gammal sägen med sig:


I nordisk folktro använde häxor ett väsen som kallades för bjära eller trollhare för att stjäla mjölk från grannens kor. Bjäran spillde ibland lite av mjölken i skogen, vilket då kallades trollsmör. Trollsmör har även kallats bjäradynga, vilket vittnar om att man trodde att det var trollharens spillning.


Andra svaret:

Jag tycker att det ser ut som en typ av slemsvampar(myxomycota). Jättehäftig grej! Vet inte vad jag ska kalla det!? "den" kan förflytta sig och på så sätt leta efter mat, hitta en "partner" att byta lite dna med och leta upp en bra stubbe att klättra upp på för att på ett bra sätt sprida sina sporer. Tyckte det var så häftigt när min föreläsare undervisade om denna typ av "svampliknande varelse av något slag". =D


Tänkt jag ska googla på detta men glömt och orkar inte nu =) 


jo jag orkade =) mycket intressant, lämnar länk till er som vill veta mera :)

http://www.solunetti.fi/se/solubiologia/limasienet/2/

  Avslutade fotodagen med en mysstund på bryggan med solen som var på vägg å lägga sig :)


     Kelly njuter i solen...        Till och med Jack tog sig ut på bryggan :)      Kvällsgos ;)    Tack & god natt för denna dag....

Av annica johansson - 20 juli 2011 18:32

Ja idag hade jag lite funderingar om jag skulle komma iväg på nå äventyr.

Efter lite funderingar så tog jag mig i kragen och for iväg.


Styrde bilen mot Kilafors och svängde av mot Kupbodarna. För enkelhetens skull så länkar jag till jAlbum. Tryck i som i info högst upp på meny skylten där ni bläddrar, har gjort lite komentarer, inte på alla men...

http://jalbum.net/sv/browse/user/album/1011797/



Har ju även knäppt lite här i stugan och en fortsättning från dagens äventyr, har slagit ihop det med album :"Holmis dag 4" insett att jag inte behöver göra nya album varje gång :)

http://annica882.jalbum.net/Holmis%20dag%204/#


Funkar inte direktlänkarna så gå via huvudsidan..

http://annica882.jalbum.net/












Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards