Direktlänk till inlägg 12 juli 2013

Norge-Stavanger-Sola

Av annica johansson - 12 juli 2013 07:57

Ja i år blev det en resa till Norge för att hälsa på Syrrans jänta som jobbar där på Sola flygplats. Jag, Maria, Ove och Erik drog i väg en onsdag. Var flera hundra år sedan jg flög och såg fram emot det, älskar ju starten :) Hade även turen att vi skulle mellanlanda i Oslo, ja ett lyft till :)  Bytet i Oslo gick väl inte direkt som planerat. Vem vi ska skylla det hela på kan diskuteras men kort kan man säga att det var både vårat och bolagets fel. Vi missade i alla fall planet och som tröst så var vi inte ensamma om det. Tre timmar fick vi spendera på gardemoen....

Det som gjorde detta spännande var att vi bara viste att det fans platser kvar på businessklas och skulle dom bli bokad under tiden så fick vi vackert vänta till dagen efter. Fick RÖDA fina band på väskorna där det stog "stand by" Planet dök upp och väskor började packas, våra fina rödbandade väskor hamnade på sidan av. Det enda man kunde tänka var; släng in väskorna nu! Efter en evighet, ja det kändes så, när väskorna åkte in föll en stor sten från hjärtat och vi kunde pusta ut, ja man såg även på de andra att den infann sig en lättnad.....

   

Starten  var lika härlig som jag minns den om inte bättre. Hade tidigare bara flygit större plan än detta. Här blev det en bättre känsla och fönsterplats fick jag oxå :)


Väl framme på Sola flygplats hittade vi både Fia och våra väskor. Var superkul att få se Fia i sin arbetsroll! Trötta och slitna tog vi oss till Hotellet som ligger prexis vid flygplatsen...


     

Supernöjd med hotellet, fint och trevlig personal med bra service....

Hotellfrukosten får då högsta betyg av mig. Men sen hade de fått andra pris av hotellfrukost i Stavanger oxå :) Det fanns allt och lite till på den frukosten :p Det bästa av frukosten var min kaffetant, hon såg till att kaffekoppen aldrig var tom, henne ville jag ta med mig hem :)


Ja som sagt var vi trötta och slitna efter denna resa. Mat skulle vi ha och här börjar vi yra totalt.... Fick tips om en restaurang på flyget som hade god mat. Vi gick dit men blev osäkra, gick därifrån och diskuterade lite, började fundera på mat på hotellet men ångrade, gick tillbaka till flygplatsen men ångrade oss och beslutade att vi skulle ta bussen till Stavanger och leta på ett matställe där. När vi sitter och väntar på bussen så inser vi hur trötta och oklokt vi tänker, så vi tar beslutet att käka på hotellet. Inget jag ångrar en millesekund...


 

Finns nog ingen godare hamburgare i hela världen än denna. Hemmagord :p Det visade sig att de gjorde all sin mat från grunden och de köpte bara närproduserat.... Å inte kunde man klaga så mycket på priset, ja om man nu ska jämföra i norska kronor då, jämför man med svenska så är det ju rena rånet..... och det var så gott så det var värt varenda krona.....


*******************************

Dag 2


Vi begav oss iväg på morgonen för att göra ett besök vid Månfossen. En klättring på ynka 20 min, men fy vilken väg, ja jag vet att jag är kinkig på vägar men som ni vet så funkar inte min fot som det ska och gör det hela mycket svårare. Branta klipphällar där man bokstavligen fick dra sig upp, var bra ordnat med kättingar efter vägen och vid de allra brantaste hade de byggt en trappa, tack för den...



       


Otroligt vackert var det när vi väl var framme så den jobbiga vägen dit betalade sig bra. Att vara höjdrädd och fara på sånna här äventyr, testar ens nerver det :) Det gick ju att klättra längre så man kom ovanför fallet men alla var vi nöjda där vi var och kände inget behov av att fortsätta. Vi fikade och bara njöt av stunden innan vi klättrade ner igen....



På hemväg från Månfossen stannade vi för att hälsa på De tre bockarna Bruse. En mysig plats efter vägen.


   


 

En diverseaffär fanns på plats där de sålde allt tror jag, från norgesovenirer till djurfällar. Det var en läcker affär som var byggd vid berget så vissa väggar var just berget.... Den ena bergväggen var full med uppstoppade djur, väldigt häftigt var det....

   


***********************************

Dag 3


det fick bli en dag på stan, Stavanger.

 

Norge är dyrt och vet att de tar betalt för det mesta men när de skulle ha betalt för att få gå in i kyrkan höll jag på att smälla av, visst 30 nrk skulle de ha, inte mycket. Jag vägrar dock betala för att få gå in i en kyrka! En man hörde min ilska över detta och förklarade att de måste börja med detta mitt på dagen genom att alla båtar som kom in gjorde att tusentalet turister stormade kyrkan och för att få bukt med detta hade de börjat tagit inträde. Efter fyra var det dock gratis, så vi väntade och gick in senare... 


         

Visst var det en mysig stad men jag är dock ingen stadsmänniska så jag blev väl inte så där jätteimpad. Jobbigt blev det oxå med alla tiggare som dök upp som svampar ur gatstenarna...


Efter en stunds strosande så tröttnade jag rejält på affärer som man ändå inte hade råd att handla i så jag lämnade sällskapet och tog mig ner till hamnen och strosade där istället...


       


Satte mig på en parkbänk för att vila fötter och ben och fick sällskap av en rolig kråka....

   

                                                                                              Maneter är ju bara så häftiga varelser                                                                                                                      

************************

Ja sen kom dage då vi skulle bege oss upp till Prejkerstolen. Å jag som tyckte promenaden på 20 minuter till Månfossen var jobbig, nu skulle jag få gå i 2 timmar i bergsteräng....


Jag kan ju meddela att jag har väl aldrig svurit så mycket i mitt liv, hade säkert vart mycket trevligare om det inte hade varit så inni helskutta med folk, det fanns mycket trevligt fol men det fanns lika många till som visade NOLL hänsyn, de nästan bokstavligen arbågade sig fram i trånga branta passage... grrrr. Otriligt vacker natur var det dock när man hade ork och möjlighet att stanna upp.... var inte så lättfotat på vägen heller, antingen var det så mycket folk i vägen eller så hade man sån mjölksyra att det inte gick att hålla kameran still :)




   

Ja inte ser ju vägarna så illa ut på dessa kort, önskar jag hade kunnat och velat stanna upp på de värsta och fotat men då var jag fullt upptagen med att svära :)


   

En och annan liten sjö passerade vi, här kan vi prata om kallvatten. Såg annars väldigt inbjudande ut att ta sig ett dopp efter en timmes klättring, för man var bra svettig, men det fick räcka med ett tåbad :) 



Jag har väl aldrig i hela mitt liv blivit så glad att nått en slutpungt nån gång som jag var nu. Jag sket då totalt i utsikten den första kvarten. Det enda jag var intreserad av var att få sitta, letade på en sten och bara satt där och tog lite fika. När kroppen hade återhämtat sig något ja då kunde jag njuta och inse att den hårda färden var värd att käpa......

                   

Hade varit ännu trevligare om det inte hade varitså mycket folk. Man kanske inte ska välja att gå upp där en lördag och i finväder, är ju inte bara ett populärt mål för turister det är ju även populärt för nårmännen att gå på tur, så en veckodag kanske hade varit bättre....


Det enda jag kunde tänka på när jag såg alla dessa människor var att jämföra det med klippväggar full med häckande sjöfåglar :)


Men jag kan avslutningsvis säga att jag är stolt och nöjd som tog mig hela vägen upp och även ner (ja det var ingen barnlek det heller) Men jag gjorde det!!!! å tänker INTE göra om det :)


*************************************

Hemresedagen fick dom övriga offra sig för då ville jag umgås med fåglarna vid den lilla fina sjön i Stavanger :)


Var lite häftigt att mata dessa, havstrutarna var ju så coola en häftig upplevelse, för en fågeltok då, stora ståtliga och orädda, hade dom tätt inpå mig kände vingarna på mig.....

     

Viggen

           


Här blir det en kamp mellan fiskmåsarna

     

haha... jagvan! jag är störst och vackrast :)

   

Snälla... kan jag få en brödbit...


 

Flyget hem gick galant inga missar då. Supernöjd med denna semestertripp.....



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica johansson - 28 december 2014 10:16

Ska försöka sumera året som gått med bilder. Inte helt lätt att välja ut vad man ska ta med men har gått på känslan. Tänkte först ett kort per månad men insåg att det går inte så mellan 3 och 4 per månad fick det bli :)    JANUARI   Jag ...

Av annica johansson - 22 augusti 2013 08:29

 Man ska ju hålla det man lovar. Igår var jag en olydig flicka och bröt löftet   inte bra.... eller det kanske inte gör så mycket om det bara är en annan som blir drabbad???? Jag hade lovat mig själv att låta kameran vara och inte fota nått på hela d...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:52

Jo visst är det så, men just i detta läge jag är i just nu hade det vart enklare att jobba så man slipper fundera och tänka så mycket. Lite av en nystart i mitt liv igen då.....     lyser och det är 17grader i solen nu kl 09 :)    Vet väl ...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:40

Ja genom att sommaren varit så torr, är det dålig återväxt på gräs och dyligt, i alla fall här runt gården. Svårt att hitta fin föda åt kaninerna, men ute på åkrarna där de slagit en gång där börjar det finnas fint gräs.   I går kväll gick jag di...

Av annica johansson - 18 augusti 2013 18:08

Dagen började med att jag begav mig till skogs för att möta upp sveriges elit taxar. Det var dax för SM i viltspår. 21 startade hundar... Är man intreserad av resultat så gå in på: http://www.gavleborgtaxklubb.se/                   ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards