Alla inlägg under april 2013

Av annica johansson - 30 april 2013 12:04

Ja i dag var det livat i holken kan man säga. Gråväder och regn men fåglarna har det varit fart på. Hela 13 arter har jag räknat att jag fått besök av i dag :) Det bokstavligen har regnat fåglar idag. Synd på gråvädret, kvaliten på bilderna är därefter. Enda jag inte fått med på bild är skatan och talgoxe. De arter som fasnade på kort är:

blåmes

pilfink

gulsparv

grönfink

grönsiska

bofink

stare

kaja

bergfink

steglits

större hackspett

 


Blåmes

 


Staren

   


Gulsparv + grönsiska

         

Sädesärlan

 


Grönfink

       


Pilfink

 


Större hackspett tillsammans med en hoppande pilfink :)

 


Steglits

 

 



Grönsiska   

           


Bofink

 


Bergfink  

                 

 


Kaja


   


Tack och hej....  

 

Av annica johansson - 28 april 2013 08:47

Ja lite rasslig och sjuk har jag vart/är. Har dock svårt att låta naturen vara, måste ha en dos av den varje dag för att må bra och är man rasslig så kan små, små stunder tillsammans med djur ochnatur lätta upp en hel del...


Tur jag har mina underbara fåglar hemma på gården, inte så ansträngande att gå ut och sätta sig på en stol och studera deras liv :)

 

Grönfinks hane..


   

Den underbara sädersärlan som får mig att le på ett sånt behagligt sätt  


 

Mäktig kännsla när man sitter där och ser en stor skugga svepa över samtidigt som man hör floff, floff ljudet av vingarna på denna maffiga korp....


 

Ja skator är som skator är, tuffa men otroligt blyga, denna lyckades jag fånga genom fönstret, den måste haft ett viktigt uppdrag som inte märkte mig, annars så ser dom direkt när dom får ett focus på sig och drar....


 


En omtyckt gäst vid fågelbordet är dessa vackra bergfinkar så underbara robusta färger. Detta är hanen.

   

bergfinks honan...


 

Den trevliga talgoxen..


 

Bofinken är så vacker i sin dräkt :)


 

Pilfinken, ja det är roliga fåglar det, dom kan jag titta på länge, de har alltid nånting på G...


Tog mig ut i skogen med hundarna en em, skogsdoft och det lugnet skogen ger är ju bara för bra...

       

Kelly blev överlycklig att se sin lilla pöl och hoppade glatt i...


 

Jack som hatar vatten blev istället glad åt denna lilla snöfläck som han gona sig med ett tag :)


       

Kvällsfisken serverad..


     

Av annica johansson - 26 april 2013 11:31

Ja så har febern tagit ett tag om min kropp igen :( Det var ju några veckor sedan, den måste ha saknat mig, synd det inte är ömsesidigt. Denna gång har jag dock rejält ont i halsen så det finns ju en orsak, som inte funnits förut med bara feber. Har ju så många planer jag vill ha gjort i helgen....Bara hoppas det är över snabbt... Finns ju så mycket att att upptäcka och se nu när våren är här och det går ju så fort och vill ju inte missa allt för mycket, så en bedjan till febran...vik hädan!!!


Bjuder på lite bilder jag tagit under veckan, inga äventyr utan bara på hemmaplan......


Jaha... häromdagen tog jag mig en titt på trädgårdslandet. Liten panikkännsla fick jag när jag såg hur det började gro där. Årets motto är ju att få ordning på det. Förra året blidde det ju inget trädgårdsarbete alls för min del, då jag hade diskbuktning i nacken...


     


     


Hoppsan hade inte bara varit på hemmaplan ;) Var ju till strandbaden på träning i onsdags och det vackra vädret gjorde att kameran fick följa med...


           



Av annica johansson - 21 april 2013 18:33

När nattsömnen inte vill komma till en. Ja som vanligt slumrade jag av framför tv:n i går kväll men bara i en halvtimme, sen var det totalt omöjligt att somna om. Så jag beslöt mig runt 03 tiden att kliva upp och göra mig redo för en tur till skogen i ottan och se när djurlivet vaknar till liv. Hade även förhoppningar att få se bävern och det fick jag i några få sekunder.


MEN vilken morgon i skogen, den kokade av liv. Var nästan magiskt att se och höra alla dessa ljud. Kylig morgon var det -4 grader så det var ju inte så hisiligt skönt att sitta still och vänta in något spännande. Jag behöver ju egentligen inte skylla på temperaturen, för det där med att bara sitta rakt upp och ned är inte min grej riktigt, gillar mer att strosa runt.


Men jag har sett bara för att nämna lite: Korsnäbb, Entita, hackspett, rödhake, bofink, korp, tranor, svanar, kanadagäss och en massa andra änder och atten fåglar, en orrhöna, rådjur och bävern då och alla de övriga småfåglarna, men konstigt nog så hörde jag bara talgoxen, den som visar sig jämt och ständigt anars. 


     

För mörkt för kameran men där är den!!! andra bävern jag ser i mitt 43åriga liv :)


                                                     

Av annica johansson - 20 april 2013 21:25

Ja idag blev jag bjuden på Krabbelurer av Douglas 10 år. Han har lärt sig att göra sådana på skouterna och det var superdupergott   Tusen tack Dogge.....


   


Dagen för övrig har bestått i att kratta och städa och möblerat om åt fåglarna. Bilderna får tala för sig själv. Strålande sol med mycke vårkänslor, dock har det blåst lite kallt...


         


En som blev glad att jag krattade, mask, mummms...


     

Vad gör du?? tyks den tänka då jag står på åkern och hänger på en rundbal...


                                     

Av annica johansson - 20 april 2013 07:49

Ja en morgon som denna är rena mumman för själen det....

 

Tar min kaffekopp och sätter mig på bron. Solen lyser och fåglarna kvittrar för fullt och starens skönsång kan man ju inte annat än att bara älska :)))


   

Går man in och sätter sig vid köksbordet är det lika ljuvligt att skåda denna underbara hacke som skiner i kapp med solen :)


Ska försöka ge mig tid att ut och försöka fånga lite mer fåglar på bild idag, men måste iväg och fylla på fröförådet. Nu när häcningen tar fart så kommer det att gå åt en hel del frön :)


På återseende....

Av annica johansson - 17 april 2013 09:11

En underlig vecka har det varit. Jag har varit superpigg och fått mycket gjort men där emellan har det varit totalt soppatorsk, så där på ett otäckt vis. I går när vi hade möte på jobbet och halvvägs in på det så säger det bara poff i hjärnan och jag kan inte tänka, inte ta in det som sägs och orkar knappt öppna munnen, jätte läskigt är det när det blir så. Höll mig flytande resterande tiden på jobbet.


När jag kom hem var jag hungrig som en varg och vräkte i mig mat och tanken för resten av kvällen var att bara ta det lugnt, ja jag visste att jag skulle iväg inom en timme på träning så att bara softa var ju tanken. Tog min kopp kaffe och satte mig på bron i det sköna vädret och pustade ut. Det lugnet varade inte många sekunder, hjärnan går i spinn och till slut så hittar hjärnan dom riktiga och sanna kopplingarna. Jag ska inte på någon träning jag ska till grannen på kryddparty och det börjar nu, ja bara å hälla bort kaffet och knata över.

Kom hem strax före 20 men fixade lite mat åt djuren och sen stöp jag i säng och somnade ganska omedelbart....


Tur jag är ledig idag för känner av samma trötthet idag oxå. Knasigt känns det för det är inte som en vanlig trötthet utan helt totalt borta i hjärnan känner jag mig på ett otäckt sätt.....

 



Våren, ja den våren vi har suktat och längtat efter har äntligen kommit och fort har det gått. I helgen var det mycket snö kvar här i krokarna men nu i skrivande stund är det inte många fläckar kvar och det gillas skarpt. Gräsmattan och övrig mark är en enda geggig massa och det är nu som det är allra roligast att ha hundar och katter, men jag vägrar klaga på grusiga golv och bänkar för våren har nu segrat över vintern som har varit lång och jobbig. Vindar är nått jag hatar men idag tycker jag annat, det är halvstorm där ute men oj så det hjälper till att torka upp all detta blöta :)


       


Får jag presentera Fänja(ån)sjön ....

           

Av annica johansson - 16 april 2013 07:52

Ja snön den försvinner nu i rasnade fart. Det kom snöblandat regn i helgen och i går regnade det och sen har vi faktiskt haft plussgrader även pånätterna nu och det märks. Vattenflödena i diken, bäckar och åar har stigit enormt och åkrarna ser ut som sjöar. Jag har faktisk klarat mig ifrån att klaga på lervällingen som blivit, vill ju bara ha brt all snö så man kan ta sig ut i skogen på ett enkelt och okomplicerat sätt nu....


Såg i går att svanar och gäss börjar fylla upp sjöarna på åkrarna, härligt härligt :) 


 


Igår anlände även Bofinken i stora flockar...

 


Hej och välkommen våren!!!!


 




Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards