Alla inlägg den 19 juli 2011

Av annica johansson - 19 juli 2011 20:39

Ja idag kom äntligen den dagen jag tog mig upp på Sagberg. Varför jag inte tagit mig dit tidigare har jag ingen förklaring till, avståndet kan jag inte skylla på, ser berget härifrån :)


Hade tänkt lägga upp alla foton på jAlbum men det grånglar å hela datorn låser sig så fort jag startar det programet. Jag lägger några här i bloggen och gör ett nytt försök imorgon....


   Ja det var bara å dra på sig gummistövlarna, har ju hört om alla huggormar som finns där .... Hade planer på långbyxor oxå, men är glad att jag hoppade det beslutet, huva vad det var varmt   Fin väg.....   stenig väg....   Stubbig väg... ja så såg stigarna ut mest den steniga varianten kan jag meddela :/ Passar min fot aldeles utmärkt :( men det som inte dödar det härdar...   Kom då efter mycket balanserande upp på toppen och där hittade jag detta klapperstensfält, maffigt är det....   Där försökte jag pusta ut å ta en lätt lunch :) Men kliade i fingrarna på att kolla vidare, såg ju så spännande ut, så jag kastade i mig fikat och traskade iväg. 

Ja lite ivrigvar jag nog för jag tappade bort leden   Monica blir nog lite förvånad när hon läser detta :)  Mitt mål var ju att hitta de berömda grottorna...          Kom till slut fram till denna kåta jag hört om, skönt tyckte jag för det var ju ett landmärke :) De rödmärkta träden hade jag inte sett sen klapperstensfältet =)   Fin utsikt var det iaf, här ser man holmen vi har aldeles utanför bryggan...

Ringer gubben och försöker få råd om hur jag ska gå men men två galningar i telefon och jag som ska försöka förklara vart jag är å inte kan skilja på höger å vänster   Jag traskade tebax till klapperstensfältet, samma väg jag tog mig dit ( tror jag) allt såg ju så lika ut =) Hittade mina rödmarkerade träd och följde dom. Finns kanske en anledning till att dom finns eller???


   Denna Gröngöling höll på skrämma livet ur mig när den flaxade till aldes ovanför huvudet på mig.....Den satt sig långt bort så jag har försökt så gott jag kunnat att få till bilden så man ser vad det är :)



     Detta kallar jag en överlevare! trädet har rasat och har bara en liten del i den steniga marken men på den halvdöda stammen växer en ny tall upp!!!! helt fantastiskt...        Är ju bra att vara förberedd och påläst innan beger sig ut =) Läste vid hemkomst att detta fenomen med kaffekokaren är att ett större klippbloch vilar på tre mindre stenar, kanske jag har sett det eller inte, hade jag vetat i förväg hade jag ju tittat efter det, bland alla stenblock :) ja ja det står säkert kvar :)      Jaaaa.. jag kom fram till grottorna, men även här hade det vart bra att vara påläst, för enligt texten jag hittade så måste jag ha missat något =)


Tjuv Jons grotta har långa gångar in i berget. Här gömde sig en gång mannen Jon framgångsrikt undan rättvisan, när han stulit spannmål från kronans förråd. Du finner även Bergsalen som är stor nog att rymma ett helt gästabud med berget som tak. Den s.k Kaffekokaren är ett stort stenblock som vilar på tre andra stenblock. Ett av landets större klapperstenfält finner du också här. Många besökare har undrat hur djupt stenarna ligger eftersom det inte växer vare sig träd, mossa eller blommor där.



     Det lilla lustiga med denna omväg jag tagit :-S så när jag rundar grottavdelningen så behöver jag bara kliva upp några stenar och vad hittar jag då??? jo kåtan :-S äääee.. är ju bra att röra på sig :)   Hittade en intresant växt på vägen ner, då jag följde leden =) måste ta reda på vad detta är...eller någon som vet???

     En juvlig syn att s min pärla igen. Kan medela att mina fötter skrek av smärta och den skadade foten ville inte va med alls, totalt låst i lederna :/   Väl hemma var det skönt att stoppa ner dom i det kalla vattnet....   Kelly tittar nyfiket på när jag plaskar med fötterna...   Börjar dra in mörkare moln.....  

    Å där kom regnet, var bara å ta sig en siesta efter dagens äventyr. Väl värt att besöka den platsen igen så vackert :)

Av annica johansson - 19 juli 2011 20:32

En promenad med hundarna innan avfärden mot Sagberg var behövligt.

Gårdagen var det ju bara regn och rusk så då slappade vi alla och hade ett stort behov av att röra på oss.


     Meja ser ut att smyga på Kelly   Hallå!!! vart tog alla vägen?        Tjohoooo!!!!    Vad dom gör här kan inte ens min fantasi få till =)                        Min lilla lerjök =)))    


Av annica johansson - 19 juli 2011 07:48

I dag skiner solen över Holmis  


Förstod redan i går kväll att det skulle bli en bra dag, Lomen hördes, tärnorna skrek och ett allmänt tjut från fågellivet. Man kunde riktigt höra att de var lyckliga över den kommande solen :)


Ja i går spöregnade det hela dagen och djurvän som jag är vårdade jag latmasken hela dagen. Även hundarna vårdade sina latmaskar :)


I dag ska jag leta mig fram till Sagberg.

 Bild & text:

 http://www.soderhamn.se/omsoderhamn/harliggersoderhamn/orterikommunen/holmsveden.4.cd1771b11927f1f0c6800038514.html

Holmsveden är känt för berget Sagberg med vandringsleder, klapperstensfält, spännande grottor och milsvid utsikt. Här finns Ödmårdens trolska storskogar med björnar, älgar och Sveriges kanske största lodjursstam.


Låter väl spännande......


Men först å främst ska jag ta hundarna på en skogspromenad, kan meddela att de har lite överskotsenergi sen gårdagen.


Sedan en sväng till affären och inhandla lite mat å godis. Samtidigt blir detta ett litet test för å se om alla hundar fixar att bli lämnad i stugan. Meja hade fått panik en gång när hon blev lämnad, men då var hon själv och inte alls van att vara här. Nu har hon sällskap av mina, så jag tror inte det blir några problem.


Jag återkommer med bilder till kvällen :)


Ha en toppen dag alla läsare :)



Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards