Alla inlägg under juli 2010

Av annica johansson - 30 juli 2010 20:30

Vaknade redan vid halv sju, utav mig själv   Det kändes riktigt bra, genom att jag hade planer på att ha en bakdag, då är det skönt att få komma igång...


Först blidde det en sockerkaka


  

Lika fin och stor som den förra....


Under tiden den var i ugnen förberedde jag bulldegen.


  

Det blidde pistagebullar. Har aldrig bakat sådanna, men dom blev supergoda. Recept finns på FB. Kan rekomendera att ta mer pistagenötter än vad som står i receptet.


Under tiden dom jäste å hade sig fixade jag en kakdeg. Gjorde en vanlig mördeg som jag blandade i hasselnötsmassa...


  

Dessa kommer att bli mina favo kakor, himelskt goda   


Efter detta tyckte jag det var läge å baka något nyttigt, så jag degade ihop en långpannebröd oxå...


  


Vad det är roligt att baka när det flyter på och allt lyckas. Kan lova jag var ganska trött när detta var klart..


Kelly fick naturligtvis provsmaka bakverken...


  

Hon tyckte det var så gott så jag tror det var nu hon lärde sig tigga på riktigt, tassen for upp på mig hela tiden....


Gubben, ungarna och de andra hundarna kom hem efter sin vistelse i stugan. Kelly blev sååå glad över att se sina kamrater igen, men de trökskallarna ville bara nosa igenom gården efter att sju olika hundar vart inne på deras revir   

Gubben min hade köpt en present till mig   


  

Ett silverhalsband, inte illa det heller :))


Jag tog mig en välförtjänt siesta...


Dukade sedan fram lite fika...


  

Smakade smaskens med nybakt å kopp   


Fick sedan det efterlängtade sms:et, att min kamera hade kommit. Kastade mig i bilen och for iväg å hämtade det. Kändes lite som jag  var barn igen och det var julafton    

Hundarna satt nedanför och såg lika ivriga ut som jag betedde mig, fast jag tror nog de trodde att jag hade mera kakor åt dom, för när jag visade dom kameran gick de iväg   


Jag fick ihop kameran och kunde knäppa något kort, men batteriet var ju inte fulladdat :( men har mycket läsning framför mig instruktionsboken består av 212 sidor    ja, ja ska nog gå bra det å, får ta en bit i taget...


Till kvälsmat blidde det en Studio 22 från Monroes så gott såååå...


Fick tydligen mer energi för gubben och jag bubbade bort lite bräder från husväggen. Planerar å gräva en pool åt hundarna, så jag tog fram trimmern och skulle bara trimma efter husväggen men det var ju så roligt så jag fortsatte..

   

Tänk om man kunde ha denna energi varje dag. 



Av annica johansson - 27 juli 2010 21:14

  Ja idag stog det trädgårdarbete på schemat...


Humlen var det första som stod på listan att försöka fixa till. Inte helt lätt, ni som har erfarenhet av dom, vet hur nedrans fort de växer  och jag har inte rört den på 3 veckor, ja så ni kan ju tänka er hur den såg ut. Jag personligen morrar & gnäller konstant när jag håller på med den....


     

Humlen gillar nog inte mitt språk   så den ger igen med råge, ja jag får skylla mig själv som inte bär långärmat.  svider gör det iaf.


Ja nog om den där humlen. Jag börjar rensa ett av landen, det som tagit mest stryk av hundbus :/ Jag älskar visserligen djur men det finns några jag har lite svårare för än andra. Bland annat skalbaggar hör till sånna jag undviker så gott jag kan. Inte helt lätt när man gräver i jord   blöööäääeee...


  

 sånna här gosingar vimlar det av, huuua...

Kommer dock på att dessa jordlöpare faktiskt äter en av mina andra hatdjur

  

Ja just festingar.Läste även att dessa baggar äter äggen av mödarsniglar. Försöker med denna bakgrund att ignorera dessa baggar under min rensning, kommer det en för nära (1m max) tar jag spaden och flyttar undan den och visst känns det lite bättre att veta att denna äckel gör nytta.


Måste även få dela med mig av mitt nyfunda äckel djur på listan, har aldrig sett detta förut, bara på bild... Hittade denna krypandes på golvet när jag städade. Sättet jag stampade ihjäl den had kunnat dödat betydligt större djur kan jag lova


  

Klokrypare

Ibland kan man få se ett litet skorpionliknande djur springa omkring i böcker, på badrummets golv, på balkongens bord. Det är en så kallad klokrypare.

Utseende    

 
Kroppslängden hos klokrypare varierar mellan ca 1 och 10 millimeter, och de i Sverige förekommande arterna är mindre än 5 millimeter. De påminner om miniatyrskorpioner eftersom de har två långa klosaxförsedda pedipalper (2:a paret extremiteter), som hos många arter försedda med giftkörtlar. De är dock helt harmlösa för större djur, inklusive människa. Framkroppen täcks av en ryggsköld, som framtill har ett eller två punktögon på var sida, men punktögon kan även saknas.

Bakkroppen är tydligt segmenterad. Överkäkarna, chelicererna, är tvåledade och utformade som klosaxar, och på dem mynnar utförsgångar från spinnkörtlar. Klokrypare använder spinntrådar för att bygga gömslen i samband med hudömsning, äggläggning och övervintring. Normalt rör de sig ganska långsamt, men kan förflytta sig snabbt både fram- och baklänges.

 

Biologi

Klokrypare är predatorer och lever bland annat av kvalster och små insekter.

   De olika arterna har skiftande levnadssätt. Vissa jagar på marken bland förna och mossa. Andra förekommer under lös bark på döda träd, andra åter i bon av däggdjur och fåglar. Många håller till i murkna träd, gärna i anslutning till fågel-, bi- och getingbon.

Kunskapen om klokryparnas ekologi och utbredning i landet är fortfarande ganska begränsad. Några arter har dragit fördel av människans förehavanden, de lever synantropt.

Mest känd är bokskorpionen (Chelifer cancroides) som kan ses jaga boklöss (stövsländan Liposcelis bostrychophilus) i våra bibliotek eller småkryp i uthus och stallar. Djuret på bilden till vänster är en hane av bokskorpionen som blir 2,6-4,5 mm lång, och kommer från enheten för entomologis samlingar.

Förflyttningsätt      

Att hitta och förflytta sig till nya trädhål är svårt utan vingar, i synnerhet om det gäller att ta sig till en helt ny skog. Många klokrypare praktiserar därför en förflyttningsmetod som kallas foresi (phorein = bära). De liftar alltså med andra djur som har vingar, främst flugor och större myggor, men även med skalbaggar och andra insekter. Det är honorna som använder denna strategi för spridning. De foretiska vanorna innebär därför att man kan finna dem på platser som inte har med dess normala livsmiljö att göra.

 

Åter till odjuret fästing...

Bull kommer in å vill gosa, jag känner hur knölig han är    uuuuu massa fästingar. Svär över att gubben inte är hemma, detta är hans jobb här i livet   men men nu står jag här själ och då MÅSTE man...Tar den första, mår lite illa, tar en till tycker det är äckligt, vill inte..måste...tre till hittar jag, pustar ut ordentligt när detta är över  

Går genast till medecinskåpet för att hämta fästingmedel. Men HUA då hur det såg ut där... Måste städa...först på med medlet på de två katter som är inne, kommer även på att det är läge å avmaska Bull som vart på rymmen...

  

Så nu kanske jag kan sluta bekymmra mig över odjur för denna dag och gosa vidare med Bull....

 

Av annica johansson - 26 juli 2010 18:50

Varför ska det kännas så jobbigt att ta fram en dammsugare???


Man hittar på både det ena och det andra för att lura sig själv att börja dammsuga, allt annat känns plötsligt mycke viktigare här i livet, som tex att börja städa i skåp och lådor fast golven ser ut som en leråker  ..

Man för en dialog med sig själv: 


- ta fram den där det är ju gjort på nolltid!

- ja jag vet, men ska bara kolla en sak på nätet först...

- men dammsug förs så kan du sitta i lugn och ro...

- ja jag vet, men.....

 

Ja så här kan man hålla på hur länge som helst. Jag beslutade redan vid niotiden i morse att dammsuga det skulle jag göra bland det första jag gjorde efter morgon kaffet.


17.45 startar jag dammsugaren  

 Det tog mig hela 45 minuter att dammsuga och torka golven i hela huset. Detta har jag gått å dragit på och haft stora diskussioner med mig själv om, som om deet skulle vara ett världsproblem!!! Hur korkad får man bli  



  

Det r väl denna bild man målar upp inför en städning  


Men nu så är det rent och fint igen   

och inte var det jobbigt heller...

Av annica johansson - 25 juli 2010 15:17

Blogglotto.se


En får väl testa lyckan då :)

Av annica johansson - 25 juli 2010 12:25

Välbehövligt regn faller, växt & djurlivet njuter i detta plask. Såg en talgoxfamilj glatt tjattrandes i en vattenpöl   . Även en leonberger älskar ju vatten så varför ligga inne när man kan ha så kul ute i regnet...

 

 

Här är det Kelly (till höger) och henns bror Lestat som leker näbbgäddor. Den äldre, Marius har hittat ett ben och fördrar det framför dessa vassa tänder, klok man det där  

 

Vad ska man göra en sån här regnig dag? Perfekt städväder :) men kanske inte så lämpligt med tre leonberger som leker ute i regnet  Ja jag får väl skylla mig själv som har dörren öppen och de har fri tillgång att gå ut & in som de vill, men jag har ju lite svårt att välja om jag ska stänga ut dom eller in dom, känner mig elak hur jag än gör  

 

Fast måste jag städa på nedre plan då?? näe jag kan ju faktiskt börja på övre plan, där hundarna inte får vara, där huserar katterna nu. Marius och Lestat är ju inte kattvana så jag har valt att stänga av så alla djuren blir nöjda. Sagt å gjort jag börjar städningen, tar inte lång stund så kommer kursjuke Bill  

 

   

Å vad gör man inte för de små liven :) Sätter mig i soffan å gosar med honom. Blir sittandes 1 timme ;) 

Nu börjar magen kurra, som vanligt har jag inte ätit någon frukost och kl börjar närma sig 11 beslutar att jag ska fixa å dona med lite kort på datorn och tar en tidig lunch efter det.

 

    

Finns det nåe mer praktisk ensam lunch??? näe och får man den serverad med baconost och ett lass räksalad med ett stort glas mjölk, är det ju super god lunch.

Ett tack till den som kom på att man kunde äta räksallad till korv :) För inte tror jag att jag själv skulle komma på ideen att korv och räkor skulle passa ihop  Men tur det finns andra än mig, hihi....

Djurvän som man är så är det ju inte bara jag som ska ha korv utan i det här huset kokas det alltid en korv var åt hundarna.

Varken Marius, Kelly eller Lestat tackade nej till det :)

 

Av nån andlednig har städandet upphört totalt och det är ju synd att siesta känslan kommer krypandes nu efter lunchen     

 

    

Denna underbara bild på Jappe kan nog få vem som helst att bli sömnig, så jag gör som han, lägger mig skönt på min kudde, så får vi se om orken för städning återkommer...

 

Ha det gott...

Av annica johansson - 23 juli 2010 20:10

     Ja då har jag lämnat paradiset för denna gång, men det var ju inte helt svårt när det var svina kallt.


Meningen var att endast damerna skulle få följa med hem och grabbarna vara kvar med husse å ligan som är kvar till fredag. När jag hade packat bilen å frågade vilka som ville följa med hem? sa det pang och jag hade fyra hundar i min lilla bil. Jappe Å Jack som normalt brukar försöka gömma sig i blåbärsriset när det är dags att lämna paradiset, struntade i det idag, beror nog på grupptrycket som uppstod, för de blev nöjda när de fick kliva ur igen..  






Borta bra men hemma bäst brukar det heta. Det stämmer faktiskt, var så skönt att få lägga sig i sin egen säng och ta en siesta, lungt var det i huset oxå, bara en hund.  

Att få duscha, kändes som en lyx efter en vecka i stugan, med bara sjövatten. Pluss att i duschen fanns inga skrämmande gäddor, bara det gjorde mig glader...

   


Funderade om det inte var dax för att börja packa upp, men näääe känner mig slö, slapp och likgiltig...tar det imorgon ist...


Hungrig blev jag, vad ska man laga när man är slö, slapp och likgiltig??? Tittar i kyl å skafferi ett otal gånger utan att komma till någon slutsats. Under tiden jag funderar och magen kurrar har hundantalet ändrats.

Jag äget tre hundar, lämnar två i stugan och har nu tre hundar hemma???

Ja metematik har ju inte vart mitt favo ämne prexis och eftersom jag är så dålig på just den delen av matte så fick det duga med havregrynsgröt till fredagen middag :)


Lösningen på matteproblemet...

Är hunpiga åt Marius och Lestat, som är bror med Kelly. Dessa sötnosar ska få bo med mig till på söndag, medans deras kompis Marre är på utställning.

Jag, Kelly, Marius och Lestat önskar Marre lycka till :)

Att vara matte är kul att göra matte kan vara roligare än man  tror ;)

     

Av annica johansson - 23 juli 2010 07:26

Goder morgon om jag nu kan kalla dena morgon god   

I dag är det dax att lämna stugan och det brukar vara lite småtrist, men jag kan lova er att idag är det inte en sån dag.


Solen skiner, det blåser nordanvindar över Härnebosjön så det går gäss på den och håll i er för nu kommer morgontemperaturen   bara 10 grader kl 07


  

I går kväll satt vi å njöt av jurdgubbar i kvälssolen och det var minst 23 grader då runt kl 20. Snacka om temperaturfall   


I vilket fall som helst ska det bli skönt att komma hem å göra lite nytta. Efter ryggskottet för tre veckor sedan har jag inte gjort mycke nytta. Förvånansvär har det gått bra, jag som annars får nippran om jag inget gör  Vistt känner jag av ryggen, jag har dock kommit på vilka moment jag ska passa mig för så dett gäller att jag är duktig och inte utsätter mig för dom. Ska även gå till en person som kan hjälpa mig.


Det ska bli spännande å se hur Jappe och Jack kommer att reagera, när jag; Kelly och meja ska hem å de får stanna kvar. Husse kommer upp till stugan idag och ska vara här en vecka.


Varför jag tar hem Kelly är att jag ska få lite extra tid med henne i lugn och ro. Dags för lite lydnadsträning för hennes del. Visst lyder hon...men bara om hon vill!! hon kan titta på en å så springer hon åt ett annat håll men det synns på henne att hon hör mig, så det är dax för lite träning.


 Jag hoppas Årsunda har sol och värme åt mig när jag kommer hem under dagen 

Av annica johansson - 22 juli 2010 11:51

Tog hundarna på en promenad, kameran fick föla med den oxå....



Skogsvulkan...


  




                          








Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Juli 2010 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards