Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

Spårkarta

Av annica johansson - 31 juli 2011 12:47

Ja då har jag vart ute å lagt ett blodspår.


Smarat jag då ;) skulle ju göra det enkelt och lätt för mig. Tog reda på vad som göllde för att gå öppenklass.


Ritade en egenhändig karta så jag viste hur många meter hit och dit jag skulle gå så banan skulle bli 600m, med fyra vinklar och bloduppehåll.


Bilden lånad från vebben


Inte helt olik min då. Glad ihågen stapplade jag ut i skogen. Annordnade olyksplatsen och började stega och räkna.


Nu kommer ju problemen. Klöven som släpar efter, kvöt den i byxan, smart tänkte jag då behöver jag inte hålla i det snöret. Klöven fasnar, måsta backa lite å ta loss, stanna å sätta markeringar. Allt går bra till en ca 80-90 meter här har jag redan tappat bort mig i räkningen =)))


Fortsätter dock att räkna, kan ju inte göra så mycket att det blir någon meter fel, är ju bara träning =)


Inser efter en stund att det är ingen ide att fortsätta räkna, tappar bort mig hela tiden. Man ska ju hålla koll på klöven, snitsla lagoma avstånd, hålla koll vart man går osv....


Jag gick en bit, böt riktning, gjorde ett bloduppehåll, klarade att räkna till 15 m :))))


Insåg även mot slutet att skulle haft betydligt mer material att markera banan med, tog slut på nypr ganska fort....


Ska bli spännande att gå den banan om en stund, har beslutat att två timmar som är minimum tiden för denna typ av spår, får räcka :)


Rapport om resultatet kommer senare :)



En fråga till er som är van spårläggare. Hur håller man koll på dessa metrar på ett enkelt sätt????

  

 
 
Ingen bild

Danne

31 juli 2011 17:26

Halloj Annica-du måste ta reda på vad du har för steglängd när du knatar därute i skogen. Enklast är att promenera på en sträcka som man vet hur lång den är, exvis en 100 meters löparbana och räknar sina steg. Sen är det bara till att räkna stegen därute i skogen, finns ju hjälpmedel för det, stegräknare... Lycka till med Kelly i spårskogen!

annica johansson

31 juli 2011 19:30

Tack. Tänkte på stegräknaren men den tror jag inte funkar, räknar väldigt konstig iaf. Får skaffa mig en ny helt enkelt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica johansson - 28 december 2014 10:16

Ska försöka sumera året som gått med bilder. Inte helt lätt att välja ut vad man ska ta med men har gått på känslan. Tänkte först ett kort per månad men insåg att det går inte så mellan 3 och 4 per månad fick det bli :)    JANUARI   Jag ...

Av annica johansson - 22 augusti 2013 08:29

 Man ska ju hålla det man lovar. Igår var jag en olydig flicka och bröt löftet   inte bra.... eller det kanske inte gör så mycket om det bara är en annan som blir drabbad???? Jag hade lovat mig själv att låta kameran vara och inte fota nått på hela d...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:52

Jo visst är det så, men just i detta läge jag är i just nu hade det vart enklare att jobba så man slipper fundera och tänka så mycket. Lite av en nystart i mitt liv igen då.....     lyser och det är 17grader i solen nu kl 09 :)    Vet väl ...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:40

Ja genom att sommaren varit så torr, är det dålig återväxt på gräs och dyligt, i alla fall här runt gården. Svårt att hitta fin föda åt kaninerna, men ute på åkrarna där de slagit en gång där börjar det finnas fint gräs.   I går kväll gick jag di...

Av annica johansson - 18 augusti 2013 18:08

Dagen började med att jag begav mig till skogs för att möta upp sveriges elit taxar. Det var dax för SM i viltspår. 21 startade hundar... Är man intreserad av resultat så gå in på: http://www.gavleborgtaxklubb.se/                   ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards