Alla inlägg under oktober 2010

Av annica johansson - 9 oktober 2010 14:35

I dag var det en seg dag och undrar vart min ork tagit vägen, totalt borta iaf...Har med mycke möda å slit tagit mig igenom nedervåningen med dammsugaren och moppen.

  

Tog nog dubbelt så lång tid som normalt. hummm...kanske jag förvandlats till en kameleont????

Har insett att jag hatar att dammsuga, vid de tre sista gångerna har det varit nära att min rygg låst sig och jag får vara väldigt försiktig efteråt :((

Näe nu ska jag sluta gnälla å hoppa in i duschen, så jag kan börja förbereda kvällens mat. Syrran och Ove kommer upp och äter med oss:) Det blir:


Grillad ytterfile och grillkluppa med potatisgratäng och coleslawsallad samt vitlök- och persiljesmör och vitlöksbröd till det.

Efterrätten består i en syrlig fryst creame fraichetårta


Tack å hej för denna gång och önskar alla en trevlig lördagskväll....

Av annica johansson - 9 oktober 2010 07:45

Jippi!!!

Ja äntligen fick jag vara med på älgjakt....


Inte en vanlig då utan en liten anorlunda sådan, men så himla kul det var, svårt att beskriva i ord hur roligt det var :)


Älgjakten gick av stapeln den 6 oktober. Det var barnen på min förskola som varje år arrangerar älgjakt, då vi far ut i skogen och har det mysigt. Varvid en av fröknarna klär ut sig till älg och barnen har med sig leksaksbössor.

Jag fick den stora äran att vara älg och jag gör mer än gärna om det :))))


Älgen gommer gåendes i skogen och barnen får skjuta på den, sen får det gå fram till älgen som tar av sig så barnen ser att det bara är fröken. Barnen tycker detta är sååå spännande och de pratar om denna älgjakt i flera dagar efteråt och det riktigt skiner av dom att de haft det kul.


Ja nu vet jag att det är många som är nyfiken på hur denna älg ser ut. Ska inte hålla på det längre....


 

Skulle nog inte vilja vara älg med tanken på hur tung hornen är :/ och hur svårt det var att ta sig fram i skogen med dom, sprang stutt i träden hela tiden, men vad gör väl det egentligen när det var så roligt :))))

Jaktlaget jakt&slakt  

Älghälsningar till alla .....

Av annica johansson - 8 oktober 2010 15:45

Känns som det var evigheter sedan jag skrev nått i bloggen. Har hänt lite saker dock som jag skulle vilja skriva om. Hoppas helgen ger mig tid till det.

Här kommer dagens virriga rapport =)


Trött efter dagens arbete och planerar in en liten siesta innan jag tar mig an sånt jag bör och vill göra. Samvetet över hundarna kommer krypandes. Kommer på den smarta lösningen, kokar kaffe och åker ut i skogen, sätter mig på en stubbe och njuter av skogen :) Sagt å gjort....


Kommer ut i skogen, traskar in och hittar en perfekt plats att sitta på. Kommer på att sittunderlaget blev inte med, hittar en plastpåse i ryggan :) sätter mig på den. Hundarna kutar som vildar och är lyckliga. Jag greppar termosen, längtar efter kaffe, hopsan ingen mugg med!!!! hur korkad får man va???

Jaha å hur ska jag nu få i mig kaffet??? Ja det går säkert att dricka direkt ur termosen. Kan lova er att det var hett....

Ställer ner termosen och tänker att där kan den stå och ånga av sig. Filosoferar lite, oj!! titta där vilka fina trattisar!!! Men behöver jag verkligen mer svamp, näe... men vad gott med färska till grillningen i morgon :) beslutar mig att bara plocka de stora å lagomt så det räcker till en middag. När jag väl kommer på fötter upptäcker jag att plastpåsen som agerat sittunderlag ej är tät och jag är blöt i rumpan :/ Skit samma tänker jag och konstaterar vilket oflyt jag har just nu. Sätter mig åter på stubben och sparkar omkull termosen så hälften hinner rinna ut.... ja varför inte.....


Beslutar mig för att det där med vila på stubben inte funkar, jag börjar traska omkring planlöst istället, vilket gör Jack glad, han blev lite fundersam när jag bara satt där. Hittar  ännu mer stora fina trattisar som jag bara inte kan motstå. En del av mig säger låt skiten stå, den andra ååå vilka fina dom vill jag ha... Hittar även ett gäng gulingar å dom brukar jag dock aldrig hitta, så dom blev jag glader åt...


For sedan till Nygårds för att köpa honung och ägg :) Hälsade även på de underbara ankorna hon har, skulle vilja ha sånna jag oxå...


Planen för kvällen är att baka det sista inför söndagen, men med tanke på min vimsiga färd i skogen så tål det att tänkas över både en å två gånger...


Önskar alla en trevlig fredag....


Av annica johansson - 3 oktober 2010 09:37

Ja som många vet så har jag förvandlas till en  lagomt till helgen...


Bakning har stått på schemat bland allt annat. Jag har dock lärt mig en sak denna helg! Man ska inte baka om man är fullt uppskruvad. Först tog jag ju fel på bakpullver och vaniljsocker, så det blidde dubbelt med bakpullver i sockerkakan    Men Lenas ankor blidde glada över den...


Försöker memorera: blå = bakpullver

                                  röd = vaniljsocker


Näääee!!! nu blidde det fel.....ja, jag får träna helt enkelt   


Bakade sedan en blåbärskaka och en nötkaka utan missöden  kan faktiskt ibland....

  

Nötkakan kan jag varmt rekomendera. Recept finns på asken..

Nötkakan är tänkt att den ska få följa med ut i skogen om det blir så att vi får Hobbe och compani med.....


Galen som jag är så klev jag upp 03 idag, meningen  var att gå uppkl 04. Som det skulle låta bättre då    Nu är det så här för er som inte hänger med i svängarna. Jag och Monica drar till Ullared i natt och då behöver jag sova någon timme i kväll och för att bli trött så går jag upp tidigt. Låter klokt va????


Jag har ju fått lite gjort iaf. Startade med kaffe och fotbad, måste ju preparera fötterna så de orkar med måndagen. Fixade under tien diverse data jobb och donad med kort som några vänner ska få på cd.


Sen var det dax för bakning igen. Vaniljbullar var planerade, enkel sats hade jag handlat hem för. Lilla  tyckte då i den stunden: när man ändå håller på kan man ju ta en dubbelsats!!! hade ju faktiskt grädde så det räckte, det var jag nöjd med och började.

När allt mjöl ska till upptäcker jag att, aj då!!! hade lite dåligt med mjöl!!! jaja... var ju bara å chansa. Kladderi å kladdera blidde det. Fick dock ihop degen och fick lite mjöl kvar till utbakningen   


Jag är ju van att göra enkla snäckor när jag gör bullar, men den där kaninen i mig skulle prova nått nytt. Kavla ut degen, på med smör, socker och vaniljsocker ( den blåa burken) vika ihop en stor slingrig deg, inte helt lätt, slutar med kladdiga fingrar....

Skär sedan remsor som tvinnas och rullas ihop till en bulle, låter enkelt   men fyyy vad kladdigt och bökigt   men när jag kommit till den sista degen, börjar jag få till det hela, men kladdigt värre...

Inte var det slut på kladdandet heller. När dom gräddats, penslades det på smör och de heta bullarna doppades i strösocker, gläääää vad kladdigt...

Men resultatet...

  

Goda var dom oxå :)))


Kokade även lite lingonsyllt :) har fryst in lingon i mindre påsar, så jag kan koka varteftersom det tar slut....

    


När jag höll på staäda upp efter mitt bullbak, kom Kelly och tyckte det luktade underbart och nosen följde mig överallt...

En sockersöt tjej  

  

Av annica johansson - 3 oktober 2010 04:33

Ja som ni vet så blev ju jag taggad på att viltspåra med hund efter Kellys första test :) Blev ju sugen att testa på Jack oxå, nått borde det gå å göra med enna envisa och egensinnade hund...


Drog till skogs och la ett varsit spår åt hundarna. Passar på å tacka Susanne och Tomas för klövarna, TUSEN TACK :)


Jack var ju dock redan lite putt på sin matte som åkte till skogen och lät honom sitta kvar i bilen, medans spåren lades :/ Tog ut Jack ur bilen och slade påhonom, vilket han tyckte var konstigt och blev än mer put på sin matte.


Jag visade på honom olyksplatsen och han nosade intresant där och gjode en helomvändning och ville gå åt motsatta hållet :/ ja, ja det är ju Jack... og tibaka honom till olyksplatsen och nu händer nått, han börjar nosa sig iväg efter spåret, yes! tänker jag. Efter några meter kör han upp huvudet och drar iväg, raka spåret till benet och nosar lite och tittar på mig med en blick som säger: Jaha vad det det här du ville, kan vi gå nu????


Jag försöker berömma och uppmuntra honom till att ta benet. Ja för att få slut på mattes tjat så visar han ett litet intresse, så matte bli nöjd   ...


Vet inte riktigt vad jag ska tycka detta gick. Visserligen var han ju efektiv....


Lite bilder på Jacks spårande...


 

 

 


Sedan var det Kellys tur. Kelly vise stort intresse för olyksplatsen och sen bar det iväg med nosen klistrad vid marken. Efter noga systematiskt nosande finner hon benet och lägger sig glatt ner å gnager stolt på det.


Vet ju att denna dam blir lätt dålig i magen så jag tar av henne benet efter en liten stund, men då tycker hon att matte är totalt korkad!!!

(känns ju bra att mina hundar uppskattar det jag gör för dom)        

 

Bilder på Kellys viltspår...

 

 

 

   

 

Vill ju inte va allt för elak på mina hundar så det blev fri lek i skogen efter det :)

Jack: Fan!!!! stanna inte bara så där när vi springer, du kan väl tala om före så jag är med =)

Kelly: Men!!! luktar ju ott här, kan ju missa nått intresant, du får väl se dig för!!!

  Monste......    Tjjooohhhooo!!!!  

       

Av annica johansson - 1 oktober 2010 07:42


Fredag morgon, solen skiner :) minus 3 grader :/ och nu har vi klivit in oktober! En spännande månad, rådjursjakt med hund börjar, jag håller tummarna för några klövar, det bär iväg till Ullared på söndag natt, ska själv agera som älg under älgjakten (mer info om detta kommer)  =)))) Jag har längtat och sett fram emot denna dag, ja troligtvis i hela mitt liv, för när jag växte upp fick jag som tjej aldrig ledigt från skolan för att vara med på älgjakten, medans mina klasskamrater fick det :( !!!!!

 Jag fyller snart;)) år, mindre viktigt,men kul att jag får en fotokurs i present :)))


Sovmorgon fick jag idag oxå, om jag nu inte hade varit så korkad å lagt in en påminnelse i mobilen, så den pep kl 07 :/ Ja ja får se det som att jag kanske kan få nå nytta gjort då. Börjar inte jobba förrän 11.30 :)


Helgens planer är att baka, städa trädgårde, städa huset, skogspromenader och lite till :) Lika spännande varje gång man planerar, brukar ju inte riktigt bli som man planerar av någon underlig anledning....


Önskar alla mina vänner en underbar helg och jag önskar att vi alla får en solig och fin helg....



Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards