Alla inlägg den 5 maj 2012

Av annica johansson - 5 maj 2012 20:02

Ja nu ska jag försöka sammanfatta dagens björntest på hundarna. Jag behöver dock inte oroa mig att någon av mina kommer att reta upp en björn i alla fall :)


Många hundar var det anmälda tror de sa att det var 26st hundar. De flesta var jakthundar, två Finska lappundar och en schäfer vad jag såg som ej hörde till de "normala" jakthundarna + mina då.

Vi fick starnr 18 & 19 så det blev en lång väntan, men det gick att köpa både kaffe med fikabröd och grillad korv för en billig slant, bra ordnat. Man kunde även se lite när de övriga hundarna fick möta björnen. En mycket intressant dag var det.



 




Kelly var först ut. Man gick in i ett inhägnat område, där björndoft fanns sprejad överallt.

Kelly reagerade ganska på en gång och såg inte allt för lycklig ut. Jag fick kopla lös henne, hon stod kvar vid min sida och var almänt ängslig. När plötsligt en björn kommer ut bakom träden.....




(bilden lånad från weben)


Ja när Kelly fick se denna gestalt då drog hon iväg, åt samma håll som vi kommit, men stannade bakom en mindre gran och kikade lite ängsligt. Jag fick gå närmare björnen, då drog kelly sig ännu längre bort, jag fick kalla på henne men då utbröt paniken och hon ville bara ut genom staketet.


Jag vände om för att koppla henne och avsluta denna plåga, men ju mer jag närmade så ville hon bara mer å mer ut, hon försökte buffa undan staketet :/ Stackarn jag tyckte lite synd om henne.


Hon blev helt genuint äkta livrädd och på vägen tillbaka till bilen så var hon fortfarande rädd för allt som rörde sig, som en kvist eller så. Ett sånt där gult och rött band var uppspänt på stigen en bit ner där åskådare fick stå, vi skulle krypa under det, ja då var hon så rädd att hon hade kunnat krypit ur halsbandet om det var möjligt....


Ja har hon inte mardrömmar i natt så vet inte jag =)


Nu vet jag dock hur hon skulle bete sig i skogen om vi möter på björndoft. Sticker hon iväg å ser så där rädd ut är det ett tecken att jag oxå ska dra mig tillbaka, frågan är ju bara HUR långt springer hon i panik????







Ja så var det Jacks tur. Han gick in med mig utan större reaktion. När jag kopplade lös han så sprang han en bit framåt och stannade och nosdae mycket intresserad vid ett träd, han står så han har ryggen åt det håll björnen kommer. Björnen släpps fram, Jack fortsätter nosa, men kroppshållningen ändras "Jag vet vad som pågår men ignorerar det" Björnen rör på sig lite mera och Jack vänder sig om och ställer sig upp å  blänger spänt och tryggt på björnen, björnen snurrar på sig och Jack vänder sig och börjar nosa igen med samma tanke "Jag vet att du är där men jag ignorerar dig"   Jack stannar upp en gång till och glor på björnen men fortsätter att ignorerar den....


Ja så han kommer då inte att jaga å skrämma någon björn, men jag kan läsa av honom om det finns en i närheten, det var ett helt nytt och annorlunda kropspråk på honom.....


Man kan ju undra hur han skulle göra om jag blev attakerad av  en björn, skulle han ignorera det å eller skulle han hälpa mig???

En sak är säker Kelly skulle då inte hjälpa mig =)



Av annica johansson - 5 maj 2012 07:54

Först måste jag berätta om gårdagen då jag var på konser på Göransonska arena...


 

På fredagen var det äntligen dags - efter många intensiva repetitioner så tog 500 kulturskolelever över scenen tillsammans med Sanna Nielsen samt Kråkan och busarna inför 3 500 elever från Sandvikens kommuns skolor.

http://www.sandviken.se/nyhetsarkiv/start/kulturskolansjubileumskonsertpagoranssonarena.5.78
a33ba5136cf98abec80004966.html



Svägerskans grabbar var med i skolkören, de var så duktiga och modiga alla barn som ställde upp på detta :)


Underbar underhållning och en magisk och mäktig känsla med så många på cenen :)

********


I dag är det stora B dagen, ja i dag ska hundarna testas på björn :) Har ju längtat å längtat efter denna dag.

 

Denna låtsas björn var ju lite rolig, undrar hur våran björn kommer att se ut. Har hört att den ska komma på vajer...


Så nu tycker jag att klockan kan bli 11 nån gång.....

Måste komma ihåg kameran i dag, för inte tänkte jag på att ta med den på konserten igår heller, men hjärnan funkar ju inte så bra just nu så, får vara glad att jag kommer ihåg de olika sakerna jag ska på :)))


Jag får återkomma i eftermiddag och berätta hur det gått med detta björnäventyr...


ha en underbar dag....


Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards