Alla inlägg den 11 juli 2012

Av annica johansson - 11 juli 2012 15:43

 

SIGNES MÖRDEG


Grundrecept


500g smör

10 dl vetemjöl

2 dl strösocker


Med denna deg kan man göra lite som man vill med beroende vad man vill göra för kakor, vill man smaksätta med torra ingridienser drar man bara av lite mjöl och om man som jag  gör mina nötkakor då jag använder hasselnötssmör. då drar jag av på smöret


NÖTKAKOR

 



JITTERBUGGAR

 

Grund receptet + 2-3 ägg.


Äggen gör att degen blir lättare att kavla..


FYLLNING

 

2 st äggvitor

2 dl strösocker


Vispas till hårt skumm


Arbeta snabbt i hop mördegen och dela den i två bitar, lägg dom i plast och låt den vila i kylskåp några timmar, kan även ligga flera dagar om tiden tryter eller om man bara vill förbereda en deg till en annan dag.


Låt degen ligga en stund i rumstemperatur innan bearbetning. Är den för kall är den svårhanterlig och för varm lika så, man får känna sig fram....


Kavla degen gärna på ett smörpapper, då den annars fastnar i bordet, ca 3mm tjock. Om deg hamnar utanför pappret skär bara bort och lägg åt sidan, brukar få ihop en till liten deg när båda är klar. 


Bred på ett tunt lager marängsmet. Ta och rulla ihop, som en rulltårta med hjälp av smörpappret, lägg in paketet i kylen. Man kan skära dom på en gång men blir betydligt kladdigare än om den får stelna lite i kylen.


Grädda i 175-200 grade ca 10-15 min


Ja så gör jag dom, har exprimenterat mig fram till dessa kakor då jag ej funnit något bra recept som fungera, men denna deg är det som jag har lyckats bäst med :)


LYCKA TILL....


Av annica johansson - 11 juli 2012 07:40

Ja idag lär jag då göra ett...


 

Kors i taket. Klev upp före tuppen idag, det var länge sedan det hände, men å ndra sidan blir värken bättre och bättre och inte alla nätter jag behöver ta smärtmedecin för att få sova. Tror det är dom som gör mig så trött och att jag sover fram till 9 om månarna.... Föredrar att komma upp på månarna :)


Har varit lite dålig på att uppdatera här på bloggen hur det går för mig och min nacke. Som sagt det blir bättre och bättre. Det beror lite på mig själv och vad jag gör på dagarna. Märker att gaö jag för mycket och tunga saker så kommer värken som ett brev på posten :/ Bakade bullar härom dagen,men se det gillade inte nacken alls....


Har varit på en sån där ENeG undersökning, där nerverna i händer och armar mäts med elektrisitet för å se om de tagit skada av att ha varit i kläm. Enligt bilderna så såg det ut som att det var sämmre rektion i höger arm, den jag haft problem med, jämfört med vänstern. Enlikt läkaren så var det inga problem, allt såg bra ut sa hon. Ja vad vet jag om sånt??? Men borde man inte normalt sett ha bättre utslag på högern om man nu är högerhänt?? Men det kanske ser bra ut efter omständigheterna???


Fick även en kallelse till EMG, där en nål sticks in i musklerna och mäts med el :( Finns två skaer i livet jag hatar när det gäller sjukvård, det är just el och nålar, så jag rös och svor över denna kallelse i fler dagar. Pratade lite snabbt med min läkare och hon menade att om det fortsätter att gå framåt för mig så ska jag inte behöva göra den... Tack och bock för det svaret :)))




Fick även en kallelse om akupunktur...nu får de ge sig tänker ju jag då, ska de ha ihjäl mig innan jag ens gjort allt detta. Men ska inte på den förrän i september, sa då åt kalelsen att då är jag så frisk så jag behöver inte dig =)))


Känns lie som dom sätter mig i ...

Fick i veckan träffa en naprapat. Mycket trevlig sådan. Han uppmärksammade det jag sa om hur det hela började i slutet av mars. Att jag vaknade och hade nackspärr och en låsning i skulderbadet...

 

Efter undersökningen kunde han konstatera att det fortfarande fans låsningar kvar i bröstryggen. Så han behandlade mina onda punkter, aj! så onte det gjorde men samtidigt jätteskönt :) Fick även med mig övningar hem för bröstryggen :)


Nu på torsdag ska jag in och träffa läkaren, men sen får dom ta å lugna ner sig litevill ju åka till stugan och koppla av, även om jag är sjukskriven så vill jag ha lite semester :/


********


Stugan....


 

Paradiset här på jorden, ja om det är vackert väder, inte lika mysigt om det ska regna :/ Men kollade väderkanalen och enlig den och just i dag så ska det bara regna på fredag. Hoppas domm inte ändrar det, men de har ju blivit ganska duktig på att ändra....


Har fjäskat lite för syrrans Fia, så hon ska bo här hemma och vakta hus, katter och kaniner. Vill ju inte lämna lilla mÅrris ensamen, när han är så liten. Vi brukar åka till stugan i omgångar, just för djurens skull. Gubben blev ju sjukskriven en längre tid han oxå och egenföretagare och sjukskrivning går inte riktigt ihop så egentligen har han ingen semester i år, men tar en vecka iaf, så därför tar vi en tur tillsammans med ungarna i år, funkar ju när Fia är så snäller och vill bo här....


Hundarna kommer att bli överlyckliga att få åka dit, de bara älskar att få rulta runt i blåbärsriset och Kellys lycka över att få bo på en udde med hur mycket vatten som helst runt om, ja det är paradiset för en badgalen hund det....


Låter även som vi får besök av syrran och Ove någon dag där oxå, trevligt.....


Näe nu är det dax för mi att sätta frat på dagen. Har fortfarande två kakdegar i kylen som väntar på att få behandling =)


Tack och hej för denna gång :)))






Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards