Direktlänk till inlägg 25 juli 2012

fototest

Av annica johansson - 25 juli 2012 16:16

Har i dag testat lite olika inställningar på min Canon eos 500D

Objektiv: Canon 70-300


Jag är ute efter att testa de olika ljusmätningsmetoderna så 4 st kort i varje serie.


Evaluerande mätning bedömer ljuset över hela bilden och detta är den absolut vanligaste ljusmätnings metoden. Passar för porträtt och även för motiv i motljus. Kameran ställer automatiskt in exponeringen för att passa motivet.


Centrumvägd mätning mäter från mitten med lite större spridning beroende på kamera. Centrumvägd mätning lämpar sig utmärkt när motivet är centrerat och framför allt i de fall då det är viktigare att det centrerade motivet blir korrekt exponerat än att bakgrunden blir det.


Spotmätning mäter ett mycket mindre område. Metoden används för att mäta ljuset på en viss del av ett motiv. Mätningen viktas i mitten och täcker omkring 3,8 % av sökaren. Spotmätning ger förstås störst kontroll; eftersom fotografen kan välja ut specifika delar av motivet och bara mäta på dem. Men många fotografer som provat spotmätning upplever att exponeringarna blir sämre. Att allt blir krångligare och tar längre tid. Spotmätning fungerar egentligen bara riktigt bra i kombination med manuell exponering.
Spotmätaren används ofta för att välja ut den nyans i motivet som skall avbildas motsvarande mellangrått på det färdiga fotografiet.

 

Utsnittsmätning mäter endast i mitten och kräver mer precision. Utsnittsmätning täcker cirka 9 % av sökaren i mitten. Lämplig när bakgrunden är mycket ljusare än motivet på grund av t.ex motljus.



Hittade denna enkla förklaringen på : http://kervefors.se/2012/01/25/liten-fotoskola-del-7-ljusmatning/


Hade stark sol i ryggen vid fotograferingen...




Prrogram: AV

ISO: 100

F: 4,0

Vitbalans: Skugga

 


 

 

   

 

 


  


*******************************


Program: AV

ISO: 100

F: 4,0

Vitbalans: sol


 

 


 

 

 

 

 


 


***********************************


Program AV

ISO 100

F 10

vitbalans skugga


 

 

 

   

 

 

 


**************************************************


Program: AV

ISO 100

F: 10

Vitbalans: sol


 

 

 

 

 

 

 

 


********************************


NU ÄDRAR JAG PROGRAM...


Program: P

ISO: 100

F: 10

Vitbalans: sol


               


*****************************


Program: P

ISO 100

F: 10

Vitbalans: skugga


               



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica johansson - 28 december 2014 10:16

Ska försöka sumera året som gått med bilder. Inte helt lätt att välja ut vad man ska ta med men har gått på känslan. Tänkte först ett kort per månad men insåg att det går inte så mellan 3 och 4 per månad fick det bli :)    JANUARI   Jag ...

Av annica johansson - 22 augusti 2013 08:29

 Man ska ju hålla det man lovar. Igår var jag en olydig flicka och bröt löftet   inte bra.... eller det kanske inte gör så mycket om det bara är en annan som blir drabbad???? Jag hade lovat mig själv att låta kameran vara och inte fota nått på hela d...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:52

Jo visst är det så, men just i detta läge jag är i just nu hade det vart enklare att jobba så man slipper fundera och tänka så mycket. Lite av en nystart i mitt liv igen då.....     lyser och det är 17grader i solen nu kl 09 :)    Vet väl ...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:40

Ja genom att sommaren varit så torr, är det dålig återväxt på gräs och dyligt, i alla fall här runt gården. Svårt att hitta fin föda åt kaninerna, men ute på åkrarna där de slagit en gång där börjar det finnas fint gräs.   I går kväll gick jag di...

Av annica johansson - 18 augusti 2013 18:08

Dagen började med att jag begav mig till skogs för att möta upp sveriges elit taxar. Det var dax för SM i viltspår. 21 startade hundar... Är man intreserad av resultat så gå in på: http://www.gavleborgtaxklubb.se/                   ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards