Alla inlägg under oktober 2011

Av annica johansson - 22 oktober 2011 18:34

Ja idag var det dax för Carin och mig att bege oss ut i skogen med hundar, var ju ett tag sedan, genom att älgjakten härjat här i skogarna. 


Hade en testkamera med  i dag så det blidde inga bra kort.

     Ja två hela kort blev det =)

Delar med mig av Carins blogg om ni vill se hur underbart hundarna hade det :) Ja vi hade det bra vi oxå, varmt och blåsfritt :)

http://cabriedeseri.blogspot.com/2011/10/2210-dogwalk.html?showComment=1319300330668#c1149810816913463309



Kelly fick en egen bloggsida då hon badade friskt :)

http://cabriedeseri.blogspot.com/2011/10/2210-annicas-kelly-in-water.html?showComment=1319300120710#c8124583855933824251







**************************************************

***********

Min plan var att släppa ihop kaninerna när jag kom hem, men de låg och sov så jag tog mig en promenad till åkern för att fota lite fåglar.

   Kanadagässen var riktiga fegisar, flög så fort de fick syn på mig :)


       Skynda, skynda, brottom.... ;)                 oj...det var ju ingen svan :-S



*****************************************

Men nu var det dax att släppa ihop kaninerna....


   Hallå!!! är du där nere????

Japp det var jag....lite spänt läge blev det =)     Aj!!! rör inte mina tassar......   Så bedårande fin.....   Ja han oxå ;)   Puuusstt..... vilopaus....   Hej och hå...här springs det runt, runt.....   Min tur att jaga dig.....


När lugnet lagt sig hos kaninerna tog jag kameran och en påse med på åkern för att samla in lite gräs och annat gott åt kaninerna.


Kan meddela att jag kommit på dom att dom pussat på varandra ;) de äter brevid varandra, men lite jagandet är det fortfarande, men hittills har inga tussar flygit, så det måste vara ett gott tecken att dessa kommer att bli ett fint par :)


Smög mig även på rådjuren som huserar här på åkern, inte helt lätt ska jag säga, dom är på sin vakt....


       

Men otroligt vackra djur, synd att jag inte tänkte på isotalet, blev mycket ljusa kort men lyckats mörka dom något....


Avslutar med lite övriga bilder som tagits under dagen.

                             

Av annica johansson - 22 oktober 2011 07:52

Ja så har ännu en helg startat. 

Jag hoppas att denna helg blir lika bra som förra :) Då jag han mycket och det var första gången på länge som jag tyckte tiden inte sprang i från mig.


 

Hafft en jobbig tid, men känns som det vänder nu. Mycket negativ energi runt mig på sistone, lite pallar jag men för mycket sätter spår....

 


Har nu på morgonen roat mig med att rensa mappar på datorn och alla dessa minnen man har, men nu är allt samlat på ett minne, kanske jag blir mindre virrig då =))

Som vanligt lever jag på hoppet... å tur är väl det :))


I dag är det den stora dagen jag ska släppa ihop Tigger och Svea :)

 

Hoppas innerligt att detta kommer att gå bra, de skulle bli ett så fint par tillsammans  


Har sett under veckan att de legat bredvid varandra vid gallret. Det ligger även vita tussar på Tiggers sida, om det beror på kärlek eller ilska, ja det återstår att se...

Håll gärna tummar och tår! Lite senare under  dagen.


Ska först ut på en skogstur med hundarna. Var meningen att jag skulle ut på en promenad med hundligan här i byn, men min fot spökar och då är det svårare att gå, av nån konstig andledning är det lättare att gå när hundarna får springa lösa och jag får strosa i min egen takt....


Har Känt mig rasslig en tid nu, men det är ju ingen rolig förkylning som härjar just nu heller. HAde inte tänkt bli sjuk nåe mer. Jag har redan legat deckad i feber, det får räcka.


Gubben däremot som max är hemma från jobbet 1 dag/år. Har nu legat med hög feber en hel vecka. I går fick han träffa läkare och det visade sig att han har lunginflamation :( inge roligt det heller....




Nått jag har börjat undrat över är, att det är så många som åker på denna lunginflamation. Just i denna skrivande stund vet jag av 4 som har detta. Har ju märkt att denna sjukdom har blivit rellativ vanlig de senaste åren, och undrar vad det beror på? Förr hörde man knappt att nån hade det och var det någon som fick det så var det gammla och svaga människor. Eller har man bara inte hört att folk haft det?????







Av annica johansson - 19 oktober 2011 06:49

Ja riktigt höstruskväder har vi just nu, regnar och blåser :(

 

Ska väl egentligen inte klaga för vi har ju haft en superfin höst så här långt.


Hade säkert även kännts bättre om jag vart 100% pigg. Är varken sjuk eller frisk, men nått är det. Höstmörkret har säkert sin orsak. Andra små bagateller spelar oxå in, men dom tänker jag inte ta här, många bäckar små....


Tiden, ja den har jag gnällt på många gånger. Har dock haft tiden med mig ett litet tag och det har ju känts bra :) Men nu bråkar den med mig i gen....

 


Stägning i dag och i morgon är det först jobb, sen tandläkaren och efter det ska vi fira Erik som fyllde den 18 och på fredag är det stägning igen.

Veckan där på ja ni, den lämnar jag så länge, blir ju stressad av att bara kolla hur den ser ut =)



I dag innan jobbet ska jag försöka hinna byta plats med Tigger och Svea. Hoppas de är på humör och vill komma fram :) Detta är ju en nackdel med en sån stor bur om man måste jaga fatt dom och de har många ställen att krypa undan på :) Men kan ju alltid vara förberred med maskrosblad. Tigger har iaf väldigt svårt att motstå dom :)
   

Hoppas Tigger inte blir allt för sur, nu få ju han flytta från lyxdelen av buren, där han har sina favoställen, men lite lär han väl offra för att få damsällskap ;)

 

Av annica johansson - 17 oktober 2011 19:09

Startade måndagen som jag brukar. Klev upp 04.30 Begav mig till jobbet 06.10, många lediga och några blev sjuka och nån blev ledig så det blidde inte mnga barn kvar så jag beslutade att ta ut lite komptimmar. När klockan var 09.30 for jag hem igen :)


Fixade å donade lite här hemma, tog mig en siesta. Var så skönt att få halvslockna ca 45 min. Efter den så var det dax att plocka fram älgskånkarna åt hundarna. La dom på baksidan av huset, så de själva fick leta rätt på dom.


   De kände lukten på långt håll, de stutsade innanför dörren när jag släppte ut dom och fort iväg....


   Åååå här är dom.


       Ja som vanligt lär ju Jack ställa sig på avstånd och kolla in Kelly då, om hon verkligen vill ha sitt.....


     mummmmsss.....

   Jag tog benet av Kelly för att få henne att lägga sig i solen så jag fick ta bra kort. Hon tog tebax det snabbt, kolla hennes ögon, de säger vad hon tyckte om det hela :)


Efter ett tag böt de ben med varandra men insåg ganska snart att det var samma smak på dom så då böt de tebax ;)))


Sen var det dax att ge kaninerna lite grönt att äta.

   Svea suktar lite efter Tigger, en framåt dam :)


  Tigger kom å hälsade han oxå, lungt och fint gick det. Tredje vändan de var fram till varandra fräste tigger åt henne :/ surgubbe, men det har ju bara gått en dag.


Sedan for jag till Ullrika och spanade in hennes alpackor, så bedårande djur :)

Här kommer någon bild. Har många kvar att kolla igenom men orken finns inte för det just i kväll. Hojtar till när dom är klar.

         

Denna lilla charmerande alpacka, som jag tyvärr inte kan säga tillhöra dom supersöta =) Men dock så ful så hon blir fin på sitt sätt ;))


I dag var det jag som fick stå för matlagningen i huset. Husse ligger deckad i feber och förkylning. Gjorde en kycklinggryta med pasta, mummsgott blev det.


     Hundar å katter tackade inte heller nej till en portion :)


Av annica johansson - 17 oktober 2011 11:04

I går gick jag i väntans tider. Skulle hämta hem Svea, en kanindam av rasen Gottlandskanin. Fick detta erbjudande i lördags och kunde inte motstå, vill ju så gärna att min Tigger ska ha en kompis.


Tog kameran med ut i skogen och fotade lite innan tiden var inne för att hämta hem henne....


   En sånglärka.....


    Elva st rådjur låg å mös på åkern i den härliga höstsolen.....


   En igenvuxen lada.....


                   Ja rosen växer doch inte i skogen, utan hemma i min trädgård. Trots de kyliga nätterna kämpar den på...


Kom sedan fram till kaninägaren. Denna ägare föder upp svenska lantgårdraser.

http://www.lantrasgarden.se/


  Ankorna var lite trötter så dom låg å kurade.... 


   Hönsen de struttade runt som hönor gör....


   En katt bland hermelinerna...näeee... en katt bland hönsen är det ju :) Ingen fara de är va med varandra :) Underbart att se dessa djur som har det så bra och får vara med :)        


Väl hemma med den nya Svea ;)   Satte ner buren åt tigger och han kom genast fram och inspekterade vad det var för nått ;)

Såg ut att gå så bra så efter en stund provade jag att öppna buren. Tigger går nyfiket in i buren till Svea, men börjar direkt angripa henne, så det var bara å stänga.


Plan nr 2 var att ta dom till en neutral plats, där Tigger inte kände att han behövde hävda sitt revir.

   Ja här satt jag med min kaffekopp och var beredd att ingripa om det skulle gå allt för hett till. Till en början visade han bara dominans mot Svea. Men det hettade till mellan varven. Svea gav tebax ett par gånger, vilket var skönt att se att hon kunde försvara sig.


Insåg att detta inte var den ultimata planen så jag planerade om....



Plan 3...

Delade av ordinare bur med kompostgaller. Nu får de bo på varsin sida, när halva veckan gått får de byta sida med varandra. Dels för att Svea ska få göra sig hemmastad i lugn och ro. Samt att de får vänja sig med varandra och deras dofter.

Till helgen planerar jag att släppa ihop dom....

   Lite fubbigt är det dock, den ena delen är större än den andra, men kunde inte dela av på annat sätt pga tunneln som är så stor, men tror inte det går nån nöd på dom.

    Här under låg Svea och tryckte ett bra tag innan hon började utforska sin del av buren.


   Dock en tuff dam. Tog inte lång stund innan utforskandet började.


   Mat är ju alltid gott och ett bra tecken på att oron inte är allt för stor.


   Denna gång blev ganska på en gång ett favorit ställe.


Nu är det bara att hålla tummarna för att detta kommer att gå vägen i helgen....

Av annica johansson - 17 oktober 2011 05:01

I går var jag å hämtade en tjej åt Tigger, jag ska först ha henne på prov och se om de kan passa i hop. Tack Lena för det :)

 

Detta är Nygårds Svea, hon är en gottlanskanin från http://www.lantrasgarden.se/   


Just nu så har jag delat buren i två halvor så de bor bredvid varandra.

   Efter halva veckan ska de få byta plats med varandra och sen till helgen testar jag å släpper ihop dom.


**********************************

Det har annars vart en underbar helg, fått mycket gjort och konstigt nog, fast det vart fullt upp så känns det inte som helgen bara försvunnit som den brukar =)

Har fotat lite i helgen oxå, ska bar få tid att få ur dom i kameran oxå. Alltid lika spännande å se om det blev nått. Ser ju oftast bra ut i kameran, men när man får upp dom på datorn kan dom se för djävliga ut :)


Öppnar i dag på jobbet, det gillar ju jag då som är morgonpigg :)


Önskar alla en toppen dag....













Av annica johansson - 15 oktober 2011 13:05

Ja i dagar två har jag hållt på att vinterbonat Tiggers bur/hus :)

Delar av buren är täckt med byggplast, för att det ska bli dragfritt men ändå släppa in ljuset :)

Några väggar kvar att täcka, men det får bli en annan dag.


I dag har jag skottat bort gammal hö och halm och fyllt på nytt :)


   Välkommen till Tiggers hem...


   Här har han sin in/utgång till sommarhagen. En enkel anordning, så han får bara var ute i den när jag är hemma, så jag kan ha koll på både han och övriga djur....


   Utegården....

    Gedigen lucka som kan låsas ordentilgt :)


   Här har jag ett gammalt köksskåp som är ombyggt till kaninhus, en tjusig antretunnel måste ju en kanin oxå ha till sitt hus :) Han har även tillgång till att krypa under huset och tunneln :)   Allt fylls och täcks med halm :) Här gräver Tigger sig tunnlar i halmen...


   När matte är klar måste den underbara halmen inspekteras av husets herre ;)


     Nästa hus han har är en gigantisk låda. Även här har han gångar under och runt om lådan :)


   Här är det oxå påfyllt med halm....


   Ja inte alla kaniner som har ett eget köksbord ;) Har limmat fast gjutesäck så det ska va halkfritt....   En större gren har han som han kan hoppa över, klättra på och krupa under :)


   Fyller massor av halm här oxå :) Mer halm ska under bordet, där brukar han gräva olika gångar, så mer behövs,men väntar någon dag så han får packa till det han har :)    Maten ska väl stå på bordet? =)


       Tigger myser i halmen :)   På toppen av allt halm får han massor av hö oxå :)   Ja så bor min lilla Tigger :)   Tigger säger hejdå!!! nu ska jag in och mysa ;)


Tigger har 20 kvadrat att röra sig på + utegården och det är ca 1,50 i takhöjd.


Han har  daglig sällskap av mina och grannens katter som leker och umgås med honom om dagarna. De skuttar fram å tebax på vadera sida om gallret och kelas gör de oxå.


Tror inte han klagar allt för mycket på sin tillvaro :)


Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards