Direktlänk till inlägg 25 augusti 2012

Varför????

Av annica johansson - 25 augusti 2012 19:31

Utsätter jag mig för flera timmar i skogen för att få hem lite bär och svamp???


Har nu rensat mina 5kg kantareller, och funderat under tiden.....


Jag äger ju knappast den piggaste kroppen. Har en skadad fotled som utsätts för stor påfrestning när man går över stock och sten. Problemet jag har med fotleden är att den ej kan vinklas upp så många cm, vilket är ett nödvändigt moment när man går på ojämn mark. Jag hittar lite andra sätt att sätta ner foten men hela tiden upstår det en tvärnit i foten och jag måste parera om och varje hång hugger det och gör svinont i leden. Även tårna på denna fot är stela, så kallade hammartår som oxå skriker av smärta där jag går.


Sen har vi min rygg som med de skador jag dragit på mig och år av snedbelastningar den fått utstå. Att böja sig ner till bär och svamp är särtsamt. Jo jag försöker att hitta diverse sätt att sitta, huka och böja mig på, till saken kommer även att jag på grund av den stela fotleden inte kan gå ner i hukställning, så som man ska göra för att avlasta ryggen på bästa sätt. Hur jag än vrider å vänder så hugger det i ryggen...


Inte nog med det så har jag ju nacken oxå, en gammal whiplash och den nyare skaden, diskutbuktning ( visserligen läkt) men inte helt hundra. Ja den gör som dom övriga delara svider och hugger av smärta vid för mycket vridningar och böjningar....


Att jag just i nuläget lider av en förkylning och febran mellen varven ( får endast febertoppar jag) Detta är en bagatell i det hela. Något flåsigt i skogen blir det ju, men men.....


Varför gör jag då detta kan man ju undra, det gör då jag i detta nuet, efter all rensning av svampen, där det innebär att jag står vid diskbänken, mycket stående, med böjd nacke, på en ond fot, som vid detta laget strejkar rejält.....ja kanske inte behöver förklara den smärtan närmare utan går över till det positiva....


Att få stros där ute i skogen i all tysthet, höra ljudet från diverse djur och underbar fågelsång och dofta skogens underbara doft. Upptäcka alla de nyanser skogen bjuder på och ibland överaskningar, ja det är ro för själen den och tar man hand om själen så är det ju lättare att ta hand om det onda. Det goda vinner alltid över det onda som man säger. 


Sen när man sitter där och avnjuter smörstekta kantareller, en god kantarellsås mm eller pannkaka med hemmagjord blåbärssylt eller en krispig blåbärspaj med len och härlig vaniljsås...vem tänker på det onda då???

Inte jag :))


Sen har jag ju faktiskt tagit hand om det onda, jag har motionerat och rört på de onda lederna, vilket hjälper mig i det långa loppet.... 


Finns säker så mycket mer positivt jag skulle kunna skriva, men nu vill inte ryggen sitta mera och febran vill ha alvedon, så jag lyder kroppen denna gång å hoppas kantarellerna inte tar allt för lång tid på sig där i kastrullen så jag får krypa i sängen och bädda ner mig så där juvligt skönt och blänga på tv:n tills ögonen säger goder natt :) 


När jag vaknar imorgon är allt det onda borta och jag har bara spart dom positiva från denna dag...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica johansson - 28 december 2014 10:16

Ska försöka sumera året som gått med bilder. Inte helt lätt att välja ut vad man ska ta med men har gått på känslan. Tänkte först ett kort per månad men insåg att det går inte så mellan 3 och 4 per månad fick det bli :)    JANUARI   Jag ...

Av annica johansson - 22 augusti 2013 08:29

 Man ska ju hålla det man lovar. Igår var jag en olydig flicka och bröt löftet   inte bra.... eller det kanske inte gör så mycket om det bara är en annan som blir drabbad???? Jag hade lovat mig själv att låta kameran vara och inte fota nått på hela d...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:52

Jo visst är det så, men just i detta läge jag är i just nu hade det vart enklare att jobba så man slipper fundera och tänka så mycket. Lite av en nystart i mitt liv igen då.....     lyser och det är 17grader i solen nu kl 09 :)    Vet väl ...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:40

Ja genom att sommaren varit så torr, är det dålig återväxt på gräs och dyligt, i alla fall här runt gården. Svårt att hitta fin föda åt kaninerna, men ute på åkrarna där de slagit en gång där börjar det finnas fint gräs.   I går kväll gick jag di...

Av annica johansson - 18 augusti 2013 18:08

Dagen började med att jag begav mig till skogs för att möta upp sveriges elit taxar. Det var dax för SM i viltspår. 21 startade hundar... Är man intreserad av resultat så gå in på: http://www.gavleborgtaxklubb.se/                   ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards