Direktlänk till inlägg 18 april 2012

Hoppet-Tvivel-hoppet-avgrunden och hoppent

Av annica johansson - 18 april 2012 07:16

Har åkt lite berg och dalbana någradagar nu.......


Ja jag hoppas och ber till högre makter att detta går åt rätt håll. Det är andra dagen i rad som jag inte har någon större smärta när jag vaknar :) Annars så har morgona varit bland dom värsta tidpunkterna för min smärta.


Som jag sagt tidigare så ska man inte ropa HEJ förrän man är över bäcken, men detta måste dock vara ett tecken att det går åt rätt håll, jag går mot bäcken och kan förhoppningsvis snart hoppa över den =)


Ja i måndags fick jag ju träffa en ny läkare. Inte var det någon rolig upplevelse heller :/ Saknar min andra läkare men han har dragit iväg på nått uppdrag och blir borta 3 månader, så får dom väl inte göra?? =)


Ja vad sa då läkaren? 


Svaren från röntgen hade kommit och det visade sig att två kotor hade sjunkit ihop och att det fanns en förträgning på högra sidan på kotorna. Vilket då förklarar att disken inte får plats och skjuts ut och trycker på nerverna.


Enligt läkaren så kommer jag att få leva med detta och han jämförde det med reumatism. Jag skulle vara beredd på att ha ont nu när det var kallt och det skulle bli lite bättre när sommaren kom med värmen :(


Han sa oxå att detta problem borde inte jag ha, för detta är nått som drabbar de över 50. Ja ursäkta mig då att jag är så ung hade jag lust att säga, men jag teg =)


Medecinen var viktig att jag åt ( fast jag berättade att de inte hjälpte med de starka som jag fått) men jag skulle fortsätta och när jag inte kunde ta dom starka skulle jag typ äta alvedon så mycket som möjligt, som att alvedon skulle hjlpa när de starka inte gör det :/ ja det hjälper ju lite mot inflamation då, men min mage säger annat. Är illamående och kan inte äta riktigt, har till och med gått ner några kilon nu.


Jag blev sjukskriven denna vecka ut och sen sjukskrev han mig 1/4 del och menade att jag skulle bara göra lättare uppgifter, men jobbar man i förskola så jobbar man ganska mycket ensam och att inte göra vissa saker funkar bara inte, svårt att förklara men ni som jobbar inom detta vet hur det funkar och kan förstå dilemmat i detta. 


I går tog jag reda på disk och torkade av köksbänkarna, blev totalt slut och yrslig av det :(


Ganska deprimerad gick jag därifrån. Tur var att jag skulle till sjukgymnasten efteråt.


Har världens underbaraste sjukgymnas, lugn, trygg, förstående, trevlig och kunnig :)


Han såg judirekt på mig att allt inte stod rätt till, fast jag försökte hålla skenet uppe =)

Jag berättade vad Dr sagt. Önskar jag kunde beskriva sjukgymnastens min...... Jag sa rent ut vad jag tyckte om det besöket och Doktorn. Han försökte på ett bra sätt att förklara att det finna både bra och dåligt folk i alla kategoreier. Det har han ju aldeles rätt i. Han avslutade det med att den där läkaren lyssnar vi inte på! Det kändes så skönt att han sa det. Han förklarade även hur det låg till med min smärta och är övertygad om att den kommer att ge med sig. Svårt att beskriva här allt han berättade å förklarade för mig, men så skönt att få höra att detta går att gör nått åt. Vill liksom inte ha mer kronisk smärta än det jag redan har. 


Genom att jag får smärtan att försvinna med de övningar jag gör, visar att detta kommer att ge sig, tid kommer det att ta men en dag så, slipper jag detta :) Vist jag kan råka ut för det igen om något år eller så, skelletet åldras så....


Sjukgymnasten förklarde på ett bra sätt , så man kan förstå läkningsprossesen :

Tänk dig att du har ett stort sår på fingret prexis över knogen. Håller du fingret rakt så läker såret. Om du böjer fingret så går såret upp. Så funkar det min nacke oxå, viktigt att jag håller en rak ställning, vilket inte är lätt kan jag lova, inte kommer det att bli lättare på jobbet heller. Försök själv att inte böja på nacken :)

Sjukgymnasten säger ju oxå att det är ju helt omöjligt att inte göra det, men att jag ska tänka på det så mycket som möjligt....


Var upp på möte på jobbet i går och jag hde ju funderat på detta med 1/4 dels sjukskrivning. Obstinat som jag är då så hade jag kommit fram till att jag skiter i den och går tebax helt på mina 75%. Tur dock att jag har en klok chef :) Hon menade att jag skull göra som doktorn ordinerat, för att eventuellt om det inte funkar så blir det lättare att få läkaren att förstå. Det har hon ju helt rätt i, för kan tänka mig att denna läkare blir lika obstinat som mig om jag trotsar hans beslut =)


Vi båda har ju haft en föreställning om att jag ska vara helt frisk och återställd innan jag går tebax och jobbar för att inte hamna  i denna situation igen, men men.....


Bara å hoppas och hoppas att det kommer att gå vägen och att jag aldrig mer får ont, inom de närmaste åren iaf :)

Vill ju tebax till mitt liv nu......


På hemmafronten har ju inte livet blivit nå bättre heller. Gubben då som fick göra det mesta här hemma förut och avlasta mig. Nu gick ju han och skar av sig en sena och nerv i fingret i påskhelgen. Var in på operation i måndags och fick ett rejält bandage om handen. Han blev sjukskriven i två månader och får inte belasta handen alls på dom månaderna.

Vi får hjälpa varandra så gott det går :) Vi har ju dock en tonåring i huset som vissa dagar är villig att hälpa till men ibland så drar datorn mer, ja ni som har tonåringar vet hur dom funkar =)


ja så ser vårt liv ut just nu......





 
 
Malin J

Malin J

19 april 2012 22:15

Stort krya på dig! Strunta i läkaren och lyssna på sjukgymnasten skulle jag säga. Min erfarenhet att sjukgymnaster är bättre på att få patienter att bli av med smärta än vad läkarna är som alltid är så pigga på att proppa i så mycket mediciner som möjligt (ibland kanske det dock behövs). Hoppas du snart mår bättre! Hälsn Malin

http://melian.bloggplatsen.se

annica johansson

20 april 2012 09:08

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica johansson - 28 december 2014 10:16

Ska försöka sumera året som gått med bilder. Inte helt lätt att välja ut vad man ska ta med men har gått på känslan. Tänkte först ett kort per månad men insåg att det går inte så mellan 3 och 4 per månad fick det bli :)    JANUARI   Jag ...

Av annica johansson - 22 augusti 2013 08:29

 Man ska ju hålla det man lovar. Igår var jag en olydig flicka och bröt löftet   inte bra.... eller det kanske inte gör så mycket om det bara är en annan som blir drabbad???? Jag hade lovat mig själv att låta kameran vara och inte fota nått på hela d...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:52

Jo visst är det så, men just i detta läge jag är i just nu hade det vart enklare att jobba så man slipper fundera och tänka så mycket. Lite av en nystart i mitt liv igen då.....     lyser och det är 17grader i solen nu kl 09 :)    Vet väl ...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:40

Ja genom att sommaren varit så torr, är det dålig återväxt på gräs och dyligt, i alla fall här runt gården. Svårt att hitta fin föda åt kaninerna, men ute på åkrarna där de slagit en gång där börjar det finnas fint gräs.   I går kväll gick jag di...

Av annica johansson - 18 augusti 2013 18:08

Dagen började med att jag begav mig till skogs för att möta upp sveriges elit taxar. Det var dax för SM i viltspår. 21 startade hundar... Är man intreserad av resultat så gå in på: http://www.gavleborgtaxklubb.se/                   ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards