Direktlänk till inlägg 27 juli 2010

Det ena leder tll det andra

Av annica johansson - 27 juli 2010 21:14

  Ja idag stog det trädgårdarbete på schemat...


Humlen var det första som stod på listan att försöka fixa till. Inte helt lätt, ni som har erfarenhet av dom, vet hur nedrans fort de växer  och jag har inte rört den på 3 veckor, ja så ni kan ju tänka er hur den såg ut. Jag personligen morrar & gnäller konstant när jag håller på med den....


     

Humlen gillar nog inte mitt språk   så den ger igen med råge, ja jag får skylla mig själv som inte bär långärmat.  svider gör det iaf.


Ja nog om den där humlen. Jag börjar rensa ett av landen, det som tagit mest stryk av hundbus :/ Jag älskar visserligen djur men det finns några jag har lite svårare för än andra. Bland annat skalbaggar hör till sånna jag undviker så gott jag kan. Inte helt lätt när man gräver i jord   blöööäääeee...


  

 sånna här gosingar vimlar det av, huuua...

Kommer dock på att dessa jordlöpare faktiskt äter en av mina andra hatdjur

  

Ja just festingar.Läste även att dessa baggar äter äggen av mödarsniglar. Försöker med denna bakgrund att ignorera dessa baggar under min rensning, kommer det en för nära (1m max) tar jag spaden och flyttar undan den och visst känns det lite bättre att veta att denna äckel gör nytta.


Måste även få dela med mig av mitt nyfunda äckel djur på listan, har aldrig sett detta förut, bara på bild... Hittade denna krypandes på golvet när jag städade. Sättet jag stampade ihjäl den had kunnat dödat betydligt större djur kan jag lova


  

Klokrypare

Ibland kan man få se ett litet skorpionliknande djur springa omkring i böcker, på badrummets golv, på balkongens bord. Det är en så kallad klokrypare.

Utseende    

 
Kroppslängden hos klokrypare varierar mellan ca 1 och 10 millimeter, och de i Sverige förekommande arterna är mindre än 5 millimeter. De påminner om miniatyrskorpioner eftersom de har två långa klosaxförsedda pedipalper (2:a paret extremiteter), som hos många arter försedda med giftkörtlar. De är dock helt harmlösa för större djur, inklusive människa. Framkroppen täcks av en ryggsköld, som framtill har ett eller två punktögon på var sida, men punktögon kan även saknas.

Bakkroppen är tydligt segmenterad. Överkäkarna, chelicererna, är tvåledade och utformade som klosaxar, och på dem mynnar utförsgångar från spinnkörtlar. Klokrypare använder spinntrådar för att bygga gömslen i samband med hudömsning, äggläggning och övervintring. Normalt rör de sig ganska långsamt, men kan förflytta sig snabbt både fram- och baklänges.

 

Biologi

Klokrypare är predatorer och lever bland annat av kvalster och små insekter.

   De olika arterna har skiftande levnadssätt. Vissa jagar på marken bland förna och mossa. Andra förekommer under lös bark på döda träd, andra åter i bon av däggdjur och fåglar. Många håller till i murkna träd, gärna i anslutning till fågel-, bi- och getingbon.

Kunskapen om klokryparnas ekologi och utbredning i landet är fortfarande ganska begränsad. Några arter har dragit fördel av människans förehavanden, de lever synantropt.

Mest känd är bokskorpionen (Chelifer cancroides) som kan ses jaga boklöss (stövsländan Liposcelis bostrychophilus) i våra bibliotek eller småkryp i uthus och stallar. Djuret på bilden till vänster är en hane av bokskorpionen som blir 2,6-4,5 mm lång, och kommer från enheten för entomologis samlingar.

Förflyttningsätt      

Att hitta och förflytta sig till nya trädhål är svårt utan vingar, i synnerhet om det gäller att ta sig till en helt ny skog. Många klokrypare praktiserar därför en förflyttningsmetod som kallas foresi (phorein = bära). De liftar alltså med andra djur som har vingar, främst flugor och större myggor, men även med skalbaggar och andra insekter. Det är honorna som använder denna strategi för spridning. De foretiska vanorna innebär därför att man kan finna dem på platser som inte har med dess normala livsmiljö att göra.

 

Åter till odjuret fästing...

Bull kommer in å vill gosa, jag känner hur knölig han är    uuuuu massa fästingar. Svär över att gubben inte är hemma, detta är hans jobb här i livet   men men nu står jag här själ och då MÅSTE man...Tar den första, mår lite illa, tar en till tycker det är äckligt, vill inte..måste...tre till hittar jag, pustar ut ordentligt när detta är över  

Går genast till medecinskåpet för att hämta fästingmedel. Men HUA då hur det såg ut där... Måste städa...först på med medlet på de två katter som är inne, kommer även på att det är läge å avmaska Bull som vart på rymmen...

  

Så nu kanske jag kan sluta bekymmra mig över odjur för denna dag och gosa vidare med Bull....

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annica johansson - 28 december 2014 10:16

Ska försöka sumera året som gått med bilder. Inte helt lätt att välja ut vad man ska ta med men har gått på känslan. Tänkte först ett kort per månad men insåg att det går inte så mellan 3 och 4 per månad fick det bli :)    JANUARI   Jag ...

Av annica johansson - 22 augusti 2013 08:29

 Man ska ju hålla det man lovar. Igår var jag en olydig flicka och bröt löftet   inte bra.... eller det kanske inte gör så mycket om det bara är en annan som blir drabbad???? Jag hade lovat mig själv att låta kameran vara och inte fota nått på hela d...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:52

Jo visst är det så, men just i detta läge jag är i just nu hade det vart enklare att jobba så man slipper fundera och tänka så mycket. Lite av en nystart i mitt liv igen då.....     lyser och det är 17grader i solen nu kl 09 :)    Vet väl ...

Av annica johansson - 21 augusti 2013 08:40

Ja genom att sommaren varit så torr, är det dålig återväxt på gräs och dyligt, i alla fall här runt gården. Svårt att hitta fin föda åt kaninerna, men ute på åkrarna där de slagit en gång där börjar det finnas fint gräs.   I går kväll gick jag di...

Av annica johansson - 18 augusti 2013 18:08

Dagen började med att jag begav mig till skogs för att möta upp sveriges elit taxar. Det var dax för SM i viltspår. 21 startade hundar... Är man intreserad av resultat så gå in på: http://www.gavleborgtaxklubb.se/                   ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Juli 2010 >>>

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards